Про те, як цінності більшості жителів України відрізняються від цінностей жителів Північної Європи, ніж схожі один на одного народи Східної Європи і до яких цінностей Москва тягне українців, в інтерв'ю сайту "Сегодня" розповів Євген Головаха, заступник директора Інституту соціології НАН України.
- Чому тема цінностей і їх значення актуальна для економістів, політологів, соціологів, чому зараз багато чого обертається навколо цього поняття, навіть якщо почати говорити про реформи в Україні, все одно виходиш на цінності?
- Є базові категорії в будь-якій науці. Наприклад, енергія або симетрія для точних наук. Без цих понять неможливо нічого аналізувати, починаючи від аналізу елементарних частинок і закінчуючи астрофізикою. Так само в соціальних науках – економіці, політичній науці та соціології. Саме цінності є категорією, з якої треба починати аналіз соціуму. Цінності, за моїм визначенням, це культурно обумовлені стійкі уявлення про те, що саме в суспільстві є соціальним благом для людей. Саме цінності визначають, що є благом, тому що в різних суспільствах по-різному це уявляють. Цінності часто є тим, заради чого люди можуть жертвувати життям або благополуччям. Це можуть бути релігійні, ідеологічні, побутові цінності. Сам перелік цінностей для всіх однаковий, але для різних соціумів і для різних людей вони мають різне значення.
- Які цінності важливі для жителів України?
- Давайте почнемо з того, що ми сформували для себе геополітичне завдання – стати членом об'єднаної Європи. Що нам заважає? Економіст скаже, що бідність. Політолог скаже, заважає нерозвиненість демократичних інститутів, в Європі вони більш розвинені. Все це правильно, але ми все ж з геополітичних орієнтацій – європейці; ми відійшли від імперської Росії, йдемо в напрямку Євросоюзу, узгоджуємо на цьому шляху своє законодавство. Але не виходить.
- Чому?
- Тому що закони, суди і все інше може функціонувати в тому випадку, якщо у людей є відповідні цінності, які співпадають з благими намірами цих структур. Якщо цінністю є чесність в будь-яких справах, то ці закони мають велике значення. Коли ви вважаєте, що це зможе функціонувати будь-яким шляхом, ви вчитеся обходити законодавство. Рівність перед законом є базовим для Євросоюзу. У нас усі рівні, але хтось "рівніше". Якщо для нас життєвий успіх поза законом, то чиновники просто не дотримуються закону, тому що у них певні внутрішні домовленості щодо розподілу сфер впливу. Вони можуть міняти гроші на закон і навпаки. Рядові громадяни таких можливостей не мають, вони засуджують політичну корупцію.
- Але це ж лицемірно щодо практик ...
- Ми на першому або другому місці в Європі по нетерпимості до проявів політичної корупції. Навіть два Майдани влаштували. Але коли у цих же людей запитують, а якщо вам треба вирішити своє питання шляхом подарунків або підношень? Наші люди до цього ставляться нормально! Тут ми теж посідаємо перше-друге місце, але з кінця. Чому так? Тому що цінності рівності перед законом у нас до сих пір немає. Ми вважаємо, що рівними перед законом повинні бути інші люди, а не ми.
- А в які ще цінності ми "не вписуємося" в Європу?
- Наприклад, толерантність. Зараз по цій цінності виникають конфлікти між угорцями та німцями, наприклад. Це через біженців. Але все ж Європа тримається за цю цінність. Терпимість як цінність прописана навіть в договорі ЄС. Є цінність рівності між жінками та чоловіками, чого у нас все ще теж немає. Для нас це дивно, навіть наші жінки за цим спостерігають з гумором. Ми засуджуємо геїв. Ми їх розглядаємо як щось незрозуміле і далеке . У нас домінує ізоляціонізм , хочемо відсторонитися від людей , які на нас не схожі , від " інших " . Ізоляціонізм серед українців дуже розвинений . Ми не ксенофоби , хоч нас росіяни в цьому звинувачують , але ми ізоляціоністи , дуже віддистанційовані , навіть від західних європейців .
- Чому не розпалося?
- Ми були селянською країною, урбанізація у нас була дуже пізня – 1950-1960-ті роки. На початку 1950-х років 70% населення жило в сільській місцевості, де зберігалися свої цінності. Потім була штучна і прискорена урбанізація, вона зламала і спотворила традиційні цінності. Тому у нас напіврозкладене традиційне суспільство, та ще й з великим досвідом радянської безвідповідальної системи відносин, де людина нічого не варта, якщо не займає високої партійної позиції.
- Цінності можуть змінюватися?
- Так, але поступово. Не може бути революційних змін цінностей. Навіть коли радянська система, як здавалося, зламала імперське і феодальне суспільство, вона швидко почали відтворювати те ж саме, але під іншими назвами: замість царя – генсек, замість релігії – комуністична ідеологія, свої герої-мученики, замість кріпацтва – колгоспи. Але не створено демократичну спільноту, на яку ми зараз орієнтуємося.
- Які цінності домінують у європейців?
- Для них самореалізація є однією з головних цінностей. Для нас вона теж важлива, але в формі кар'єризму, модель самореалізації інша.
Сучасна модель самореалізації відривається від місця в соціальній ієрархії. Можна самореалізуватися будучи прем'єр-міністром або простим громадянином в будь-якій діяльності. У нас самореалізація – кар'єра. Наприклад, куди кинулися люди з Майдану – до Верховної Ради. Журналісти, командири, громадські діячі. А чому вони вирішили, що вони можуть керувати державою? Тому що це засіб самореалізації, кар'єрний ріст. Я їх не засуджую, такі у нас цінності в суспільстві.
Є домінантна цінність європейців – свобода. У нас провідна цінність – безпека. Це нормально, коли люди цінують безпеку. Нормальна людина хоче жити в безпеці. Проблема в тому, що вільна людина вибирає свободу навіть на шкоду безпеки, а людина нашого типу – готова поступитися свободою заради безпеки. В результаті, перефразовуючи Черчіля, немає ні свободи, ні безпеки.
- Якщо цінності змінюються, як швидко це може відбуватися?
- Світові дослідження цінностей свідчать про те, що вони змінюються. Для цього потрібні десятиліття. Є теорія американського соціолога Рональда Інглхарта, який розділив всі цінності на дві категорії – матеріалістичні і постматеріалістичні. Матеріалістичні, наприклад, безпека або гроші. Постматеріалістичні, наприклад, особиста самореалізація, взаємодопомога або благодійність. Це дослідження почалися в 1970-х роках. Вони і сьогодні проводяться. У всьому світі, в тому числі і в Україні.
У 1970-х роках в усьому світі переважали матеріалісти по домінантним цінностям. Постматеріалістів була меншість, а через 30 років постматеріалісти стали домінувати в країнах Північної Європи. Тобто нинішня система цінностей Європи – це тільки останні десятиліття. В Україні перехідний тип: переважна більшість – матеріалісти, постматеріалістів – лічені відсотки і є значний прошарок людей з перехідними цінностями. Якщо у нас буде ще нормальних 30-40 років, ми будемо теж постматеріалістичним суспільством.
- А як в інших країнах Східної Європи?
- У Польщі теж все ще перемагають матеріалісти, як і у всій Східній Європі. Коли добре, то всі демократи і європейці, а коли погано – ізоляціоністи.
- Ну, в цьому плані багато зав'язано на субсидування загальноєвропейських фондів ...
- Так, але нам стільки грошей не дають. Загалом, я до того, що ми не унікальні. Чим ми суттєво відрізняємося від інших країн, які не так давно вийшли з традиційної системи, так це тим, що в Україні був не дуже великий досвід тотального етатизму. У чому трагедія Росії? Там держава – вища цінність. Цінність держави вище цінності людини. Вони так і не вийшли з цього, за виключення скромних спроб початку 1990-х років. В Україні держава такої цінності не мала. У нас немає досвіду сакрального ставлення до держави. Це породжує як проблеми, тому що важче захищатися, так і переваги; з точки зору побудови європейського проекту – це добре.
Євген Головаха. Фото: Данило Павлов

- Не вийшло. З проблемою " Росія " нам жити довго . Поки їх внутрішні проблеми не наростуть до таких масштабів , що вони не зможуть нав'язувати свої цінності нам і всьому пострадянському простору . Коли це трапиться – не знаю . Цінності не змінюються швидко , але режими іноді падають швидко . Якщо Європа за 40 років пройшла від суспільства з переважно матеріальними цінностями до переважно постматеріалістичних , чому ми не можемо . Ще якщо врахуємо їх проблеми , можемо і швидше .