Врятувати рядового бійця ЗСУ: якою буде реформа військової медичної служби

25 квітня 2018, 06:50

Денис Попович

Українську військову медицину реформують за німецьким стандартом

В Україні реформуватимуть військову медичну службу, побудувавши її за принципами бундесверу. Перехід на німецьку якість може бути пов'язаний з труднощами, оскільки в Україні є, наприклад, проблеми з виробництвом медичних позашляховиків, які необхідні для евакуації поранених із зони бойових дій..

Німецька модель

Реклама

На початку квітня начальник Головного військово-медичного управління Міноборони Ігор Хоменко заявив, що Міноборони планує реформувати медичну службу ЗСУ.

"За принцип взята медична служба збройних сил Німеччини, коли медична служба є окремим родом військ у складі виду", – пояснив Хоменко.

За його словами, досвід Німеччини був визнаний найкоротшим шляхом до реформування медслужби порівняно з іншими системами союзників, які вивчалися в Україні. Цілком німецьку модель не копіюватимуть, але основні її принципи збережуть. Це єдиний орган управління медзабезпечення, єдина вертикаль підпорядкування, при якій медики відповідатимуть тільки за надання медичної допомоги. Планується, що до нового роду військ увійдуть до 25 тисяч фахівців.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Вибір на користь бундесверу виявився несподіваним. Зокрема, волонтер громадської організації "Ініціатива Е+" і член ради волонтерів при Міноборони Валентина Варава зазначила, що останнім часом американські і канадські радники, що працюють при Міноборони, схилялися до впровадження в армії канадської моделі медичної служби. Від німецької вона відрізняється тим, що в Канаді медичні підрозділи входять до складу окремих військових частин.

"Для нас стало великою несподіванкою, що тепер українська армія орієнтується на бундесвер. Ми в черговий раз переконалися, що у нас немає стратегії розвитку. Прийде якийсь новий радник, і в черговий раз все зміниться", – вважає Валентина Варава.

І німецький порядок

Реклама

У будь-якому випадку німецька модель гідна наслідування. Адже в Німеччині намагаються забезпечити своїх військовослужбовців таким же рівнем медичного забезпечення, яким користуються цивільні в мирному житті.

"Ніщо так негативно не позначається на морально-психологічному стані солдат в бою, як відсутність своєчасної та кваліфікованої медичної допомоги пораненим", – говорить один з пунктів бойового статуту сухопутних військ Німеччини, і в бундесвері намагаються не ображати солдат в цьому відношенні.

Питаннями медичного забезпечення військовослужбовців в бундесвері займається центральна медико-санітарна служба Zentraler Sanittsdienst, яка прирівнюється навіть не до роду, а до виду збройних сил. Станом на 2014 рік чисельність цієї служби становила 19,4 тис. фахівців. При цьому приблизно 30% з них – жінки.

Порівняно з іншими частинами і підрозділами бундесверу, Zentraler Sanittsdienst знаходиться в привілейованому положенні. Так, інші види німецьких збройних сил зобов'язані на першу вимогу надавати медикам будь сили і засоби для евакуації поранених. Адже, згідно з нормативами, термінова допомога пораненому повинна бути надана протягом години, а невідкладна хірургічна – протягом шести годин. Для евакуації постраждалих використовується спеціальна бронетехніка, автомобільний транспорт, авіація і навіть морські транспорти, наявні в розпорядженні німецьких ВМС.

У своїй діяльності Zentraler Sanittsdienst спирається на широкі можливості німецької промисловості з виробництва сучасної медичної техніки і медикаментів. Очевидно, що з впровадженням німецького досвіду можуть виникнути складності, тому що українська промисловість, незважаючи на всі старання, не завжди з першого разу може задовольнити потреби військових.

.jpg_190

Реклама

Для евакуації. Zentraler Sanitntsdienst використовує бронетехніку, літаки і навіть кораблі. Фото: AFP

Еволюція "Богдана"

Прикладом може бути історія створення українського джипа для евакуації поранених. Ще восени 2016 року представили санітарний автомобіль "Богдан-2251", побудований на базі китайського позашляховика Great Wall. Однак, за словами Валентини Варави, машина виявилася "сирою". І якщо на асфальті і на сухому ґрунті вона ще почувалась непогано, то в грязі і на піску показувала посередню прохідність.

Тим часом хороший позашляховик просто необхідний для евакуації поранених.

"Для того щоб вивезти бійця з-під вогню противника, необхідна броня. На другому етапі потрібна машина, яка доставить людину до безпечної зони, де їй нададуть першу допомогу. Найчастіше доводиться їздити бездоріжжям. І нарешті, на третьому етапі пораненого везуть до спеціалізованих медичних установ асфальтованими дорогами", – пояснила волонтер.

За її словами, на першому етапі, в "червоній зоні", добре справляються спеціально переобладнані броньовані багатоцільові тягачі МТ-ЛБ. На третьому етапі можна використовувати звичайну карету швидкої допомоги, оскільки тут вже важлива швидкість.

"З самого початку війни проблем з евакуацією асфальтованими дорогами не було. Проблеми виникали якраз на другому етапі, коли потрібен був хороший позашляховик", – пояснила Варава.

За її словами, медичний "Богдан" не підійшов для цього. Вийшов перевантажений медичний кунг зі зміщеним назад центром тяжіння, через що машина вийшла нестійкою. Крім того, медичний "Богдан" часто ламався: з 50 медеваків, доставлених на фронт, половину довелося ремонтувати. У той же час, за версією виробника, зламалися всього 17% автомобілів. Основними причинами поломок називалося використання неякісного палива.

Реклама

Як пояснила волонтер, нові автомобілі в Україні за замовчуванням повинні відповідати екологічному стандарту Євро-5. Але у всьому світі екологічність – далеко не найважливіша якість для військових машин. На фронті важливіше невибагливість.

І все ж над якістю палива попрацювали. За словами Валентини Варави, було зроблено 20 проб палива вже в баках автомобілів, і в 19 випадках воно відповідало потрібним стандартам:

"Нам телефонують з фронту люди і дякують за виконану роботу".

ККрім того, "пропозиції Богдан Моторс" врахував деякі побажання військових і поліпшив конструкцію свого медевака.

"Були внесені зміни в інтер'єр медичного кунга, додані проблискові маячки, пристрій для подачі спеціального звукового сигналу, переговорний пристрій між медичним відділенням і водієм, а також поліпшена паливна система автомобіля", – говорять в корпорації.

Член ради волонтерів при Міноборони зазначила, що незабаром для потреб армії може бути закуплено ще 100 санітарних автомобілів "Богдан".

"Ми, правда, не знаємо, що це будуть за машини: ті, до яких у нас були зауваження, чи ті, в яких наші побажання були вже враховані", – зазначила Варава.

Прощавай, УАЗе

Втім, далеко не кожна продукція впроваджується з такими труднощами. Наприклад, в корпорації "Богдан" створили "командирський" варіант джипа на базі того ж китайського позашляховика Great Wall, чия доля напевно буде не настільки складною, оскільки до командирської машини не ставляться такі жорсткі вимоги, як до медеваку.

Вийшла модель "Богдан 2351", яку показали журналістам два тижні тому. За інформацією виробника, ця машина повинна замінити легендарний, але вже застарілий УАЗ-469 (в народі – "бобик"), а також уніфікувати "вінегрет" з тих же уазиків і різних позашляховиків, які протягом останніх чотирьох років надходили до військ як волонтерська допомога.

Новий автомобіль оснащений потужнішим двигуном – до 143 к/с (майже вдвічі більше, ніж у "бобика"), а також здатний розвивати вищу швидкість. Виробник стверджує, що "Богдан" легко може бути переобладнаний для потреб зв'язківців, саперів, розвідників і навіть може бути оснащений кулеметом, перетворившись на легкий gun truck.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти