Спецефекти VFX для кіно: українські комп'ютерні студії працюють над фільмами, популярними у всьому світі

Світові кіногіганти замовляють у українських візуальників ребрендинг своїх перлин

В Україні набирає популярність робота в сфері візуальних ефектів (VFX – Visual Effects), і наші студії потребують поповнення кадрів. Більш того, готові брати під своє крило бажаючих з палаючими очима, щоб вирощувати власних фахівців високого класу. Робота в цій сфері дуже перспективна, але з наскоку її не взяти: потрібна феноменальна посидючість, адже в одній лише секунді – 25 кадрів, які потрібно намалювати. А якщо фільм триває годину – самі розумієте.

Як розповідає засновник і VFX-продюсер компанії Terminal FX Роман Базюченко, комп'ютерні програми допомагають прискорити цей процес.

Реклама

"Раніше малювали покадрово на плівці, потім придумали новий метод – малювали на склі, – розповідає Роман. – Наприклад, коли актора потрібно помістити на якусь іншу планету, він стає перед камерою, а між ним і камерою ставлять скло, яке замальовується потрібним пейзажем. Потім це все стало ускладнюватися: робили прямо на знімальному майданчику фізичні і хімічні ефекти (проводили певні маніпуляції з плівкою). Був період, коли рухали лялечками – аніматроніка – механізовані ляльки. З появою комп'ютерів почали використовувати роботизовані технології для створення візуальних ефектів – ретушування відео, створення персонажів, вибухів і т.д."

Початок роботи компанії Terminal FX поклали всім відомі фільми "Нічний дозор" і "Денний дозор". Потім пішли проекти з усього світу: "Смертельна гонка-2, 3, 4", "Серце дракона-2, 3" та інші.

"Серце дракона" робила одна з найстаріших голлівудських кіностудій Universal Pictures. 1996 року в моді були дракони собакоподібні (собака з крилами), – згадує Роман. – А вже 2012 або 2013 року мода на таких драконів пройшла, і ми робили редизайн (переробляли. – Авт.). Наш дракон не повинен був сильно відрізнятися від попереднього за договором франшизи, згідно з якою типажі героїв повинні бути збережені. Ми шукали золоту середину. Нині малюють драконів, які ходять на задніх лапах, а наш повинен бути усучасненим "собакою", на чотирьох лапах. У підсумку ми зробили дизайн дракона для цього проекту, який всіх влаштував. Зйомки фільму були в Румунії і наші супервайзери провели там два місяці в тісній співпраці з режисером та знімальною командою фільму. Подальший процес створення візуальних ефектів зайняв 8 місяців. Словом, це був дуже цікавий і один з наших улюблених проектів".

За 14 років Terminal FX вдалося попрацювати з такими клієнтами, як Universal Studios, Warner Brothers, Katalyst Films, MTV, 20th Century Fox, WWE Studios, Rebel Films і інші.

"Підхід до роботи в Америці, Індії, Китаї дуже відрізняється. Наприклад, манера спілкування американців непряма, її називають по-англійськи indirect, – розповідає Роман. – Американці рідко говорять прямо, якщо у тебе все погано. Коли ми тільки почали з ними співпрацювати, я навіть трохи помилився цим. Пам'ятаю, якось ми відправили виконану роботу. Американець відповів good start, і я подумав: "О, напевно, це означає, що ми молодці, добре почали!". Пізніше я зрозумів: good start означає "так-так, давайте, показуйте щось ще, тому що це досить погано". Тобто good start – це завуальована форма фрази: "У вас є ще один шанс".

І таких фраз у американців досить багато. Коли реально добре, вони виражаються дуже імпульсивно: "Exellent, great". А good start і why not – це щось типу: таке, не сильно хороше.

Реклама

У 2014 і 2015 роках люди почали масово виїжджати працювати за кордон, і Україна стала відчувати кадровий голод. Тоді в Terminal FX вирішили відкрити школу візуальних ефектів і комп'ютерної графіки.

"Ідея створення школи у нас була ще 2004 року, – ділиться з нами Роман. – Уже тоді було зрозуміло, що фахівців мало і їх потрібно вирощувати. Студенти отримують практичні навички, а потім – роботу в нашій компанії".

Шлях в VFX починають з роликів Youtube

Марина Маркович, lead producer компанії Postmodern Digital, працює в сфері візуальних ефектів 9 років.

"Зараз в нашій компанії – понад 50 осіб, і ми продовжуємо зростати, – каже Марина. – Представництва є по всьому світу, в тому числі в Лондоні, головний офіс – у Києві. Наша основна спеціалізація – фільми для великого екрану, в роботі є і серіали, але їх менше. Наші замовники – студії і продакшен-компанії з усього світу, цього року ми зосередилися на азіатському ринку".

Хоча працює компанія з багатьма іноземними партнерами, назвати якісь відмінні риси студій конкретних країн досить складно.

Реклама

"Підхід до процесу створення комп'ютерної графіки та виробництва фільму в цілому скоріше залежить від традицій роботи конкретної компанії, – зізнається Марина. – Наприклад, у нас є три різних замовника з Азії, і всі вони працюють абсолютно по-різному. Але кожен новий замовник – це завжди новий досвід".

"Якщо все ж говорити про якісь відмінні риси, то в першу чергу це стосується поняття часу, – каже Марина. – Те, що у нас "терміново", зазвичай означає" на вчора". А у кого-то це означає "до кінця тижня", ще у когось – "до кінця місяця". У якихось країнах прийнято торгуватися, а в якихось це вважається поганим тоном. У сфері VFX кожен день відбувається щось цікаве, адже в чомусь то це магія. Думаю, саме ця магія призводить людей до нашої сфери і змушує залишатися в ній багато років".

Тим, хто хоче працювати в VFX або зрозуміти нюанси виробництва, Марина радить починати з перегляду технічних брейкдаунів – роликів, в яких пояснюється, як студія робила той чи інший спецефект.

"Наприклад, вам подобається фільм, – ділиться Марина, – ви заходите на YouTube, вбиваєте його назву і vfx breakdown або making off – і перед вами відкривається завіса чарівного процесу створення спецефектів для кіно".

Для тих, хто хоче познайомитися з VFX ближче, є чудовий ресурс Hollywood Camera Works. Також існує безліч онлайн- і офлайн-шкіл, де можна вибрати собі курс за смаком.

61795_162688377078431_5488848_n

Марина Маркович: "Ми завжди раді новим людям"

Продакшен: словник сленгу

Продакшен:

  • Плейбек – запис попереднього перегляду.
  • DIT – технічний контроль матеріалу.
  • Прекат – попередній монтаж. Перевірка, чи можна змонтувати те, що знято, чи ні.
  • VFX супервайзінг – планування і технічний контроль зйомки складних спецефектів.

Постпродакшен:

  • Логгінг – підготовка матеріалу для монтажу (перейменування, синхронізація зі звуком, каталогізація).
  • Конформінг – підготовка офлайн-монтажу для подальшої передачі в роботу.
  • VFX – всі види спецефектів.
  • Мастеринг – фінальна збірка онлайн, з усією графікою, цветокором, титрами, звуком тощо, експорт фінальної версії фільму і створення архіву.

Скільки потрібно часу на постпродакшен фільму?

  • Логгінг: 2 тижні.
  • Монтаж: 3 місяці.
  • Конформінг: 2 тижні.
  • Цветокоррекция: 3 тижні.
  • VFX: 1 місяць.
  • Мастеринг: 1 тиждень.

Разом: півроку

Толмачов: "Ми хочемо розвіяти сумніви"

Український постпродакшен-супервайзер Станіслав Толмачов, який вже багато років працює в нашому кінематографі, цього літа вирішив відкрити свою компанію. За його плечима – безліч проектів: від кліпів і реклами до серіалів і повнометражних фільмів (#SelfieParty, "Параджанов", "Іван сила", "Тіні незабутіх предків", "Ломбард" і "Зима в вогні", який 2016 року був номінований на "Оскар").

"Ми вирішили, що пора зростати, – каже Станіслав. – Тим більше, що український постпродакшен цілком до цього готовий. Ми плануємо все етапи постпродакшену ще до зйомок, і на протязі всього періоду стежимо за дотриманням усіх корисних властивостей. Завдяки цьому всі департаменти комунікують один з одним, не виникає неприємних сюрпризів, істотно економиться час і бюджет".

Різниця між роботою в світі і Україні, за словами Стаса, істотна.

"В Україні є чудові фахівці. Але, на жаль, їм не завжди дають точне техзавдання, не говорять толком, що потрібно буде зробити, – каже Станіслав. – На жаль, раніше ми часто спостерігали картину, коли всі на всіх скаржаться. Колорист скаржиться на графіку, композери – на корекцію і так далі. Була ситуація, коли VFX робився на аутсорсингу, і хлопці віддали все в невідповідному форматі для корекції. Переробити не було часу, і почалися проблеми: колористу було складно фарбувати, знадобилося більше часу, ніж зазвичай, а місцями і зовсім не вийшло так, як хотілося. А вся проблема полягала лише в тому, щоб дати компанії з VFX чітке технічне завдання! Кожен окремий департамент звик працювати за загальним стандартом, а загальний стандарт – не завжди оптимальне рішення.

Тому ми вирішили зібрати у себе кращих фахівців по всіх департаментах постпродакшену, посадити їх в одній кімнаті, і ще на моменті сценарію обговорити і придумати все, що потрібно для проекту. На момент планування колорист або VFX-фахівець відразу може внести свої коментарі щодо зйомок. На знімальному майданчику наш плейбекер виконує також функцію DIT і стежить за додержанням плану. Все це дозволить уникнути зайвих проблем і складнощів в роботі".

В стадії продакшена в компанії Станіслава Толмачова зараз знаходиться новий повнометражний фільм, назва якого поки не можна розголошувати.

"Також на стадії підготовки знаходиться фільм Любомира Левицького "Skeleton in the closet", – говорить Станіслав. – Це голлівудський проект, ми давно до нього прагнули. Постпродакшен його планується в Україні, чим хочемо розвіяти сумніви щодо українського кіновиробництва. У майбутньому хочеться працювати над великими голлівудськими релізами, створеними в спільному виробництві США – Україна. Це наша мета", – говорить Станіслав.

--21

Стас Толмачов. Працював у фільмах "Параджанов" і "Зима в вогні"

Mental Studio: вілла "Ескобар" і Анджеліна Джолі

Творець компанії Mental Studio Олексій Москаленко пройшов всі етапи роботи на постпродакшені.

"Коли 1992 року ми з колегою захопилися графікою, то попервах зайнялися 3Д-моделюванням, 3Д-анімацією, візуалізацією. Далі ми відкрили для себе абсолютно неймовірну річ – композитінг, а потім – монтаж, – згадує Олексій. – Виходить, за 20 з гаком років я пройшов через більшу частину професійних іпостасей і можу давати корисні поради практично у всіх секторах нашого виробництва".

Студія існує з 1994 року. За цей час у неї було багато злетів і падінь, колапсів і розширень: були періоди, коли 50 осіб тут працювало, а бувало і п'ять. Зараз в студії близько 25 співробітників.

"Ми все життя займаємося спецефектами, постпродакшеном, кольорокорекцією, звуком – словом, усім, що відбувається з матеріалом після зйомки. Зараз ми зробили крок до нової для себе іпостасі – вже п'ятий рік ми знімаємо кіно. Сподіваюся, в серпні цього року ми покажемо фільм власного виробництва, – розповідає Олексій. – Ми займаємося більшою частиною всіх українських фільмів. "Кіборги", "Чужа молитва", "Троя", "Брама", "Коли падають дерева" – ми так чи інакше пов'язані з усіма резонансними проектами, які знімаються в Україні. Намагаємося братися за ті проекти, які тривалі і нам цікаві. Зараз ми, наприклад, робимо "Ворошиловград" і закінчуємо роботу над картиною "Позивний Бандерас". Також не втрачаємо зв'язку зі світом, робимо проекти, орієнтовані на закордон. Зараз вийшов фільм "Ескобар", ми там робили епізод, будували віллу в 3Д. Також ми багато працювали над фільмом "Здичавіла".

escobar_vfx007_0050_before

Кадр з фільму "Ескобар". Така картинка фільму була спочатку

escobar_vfx007_0050_after

"Ескобар" після дизайнерів. На віллі "виріс" другий поверх

Один з перших фільмів, на якому працювала команда Олексія, так само як і Романа, був "Нічний дозор". Після нього був "Денний дозор", потім – голлівудський фільм "Особливо небезпечний", в якому режисером був Тимур Бекмамбетов

"Завдяки тому, що ми вдало співпрацювали на перших двох проектах, він нас запросив. Ми їздили до Праги на зйомку, де бачили на відстані витягнутої руки всіх зірок, які знімалися в цьому фільмі, – Анджеліну Джолі, Моргана Фрімена і інших. Напевно, це наш наймасштабніший проект. Ми робимо багато фільмів для компанії BAZELEVS. Наша студія була виробничою базою для фільму "Джентльмени удачі". Наша робота – постпродакшен для першого українського фільму в стерео (або в 3Д, як його прийнято називати) – "Ржевський проти Наполеона". Насколь про я знаю, в Україні більше фільмів з стереообладнанням з тих пір не робили".

За словами Олексія, зазвичай українські проекти проходять в трохи стисліших умовах.

"З іноземцями, перш ніж почати роботу, ми стверджуємо чіткі тайминги (час. – Авт.) для всіх завдань, – відверто каже Олексій. – Коли ж з українськими виробниками працюємо, виникають стихійні завдання із серії: "Давайте терміново зберемо монтаж і відправимо його на який-небудь фестиваль". Наші продюсери недостатньо досвідчені, не розуміють термінів для тих чи інших видів робіт. Ми намагаємося все робити в будь-якому випадку, адже українське кіно – в стадії становлення, і наскільки добре і швидко настане "дорослішання", залежить в тому числі і від нас".

За словами Олексія, українці добре себе зарекомендували в масштабах світової спільноти.

"Ми часто вирішуємо якісь складні питання за допомогою творчих підходів замість того, щоб використовувати технологічні, – пояснює Олексій. – І відмінно справляємося із завданнями. Через це в українців хороша слава по всьому світу".

Відмінність спецефектів в українських фільмах від зарубіжних Олексій пояснює різницею в бюджетах.

"Бюджет американського блокбастера середнього рівня – 100 мільйонів доларів, а наймасштабнішого українського – 1,5 мільйона, – пояснює Олексій. – Нам треба спочатку навчитися робити фільми з бюджетом 1,5 мільйона, потім ми почнемо робити фільми з бюджетом 5 мільйонів, потім – 20... Так, років через 10, ми зможемо впоратися з завданнями такими, як блокбастер".

bobot_poster_catalog_rgb

"Бобот". Фільм Mental studio

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63623.58

Bitcoin Cash (BCH)

480.93

Binance Coin (BNB)

555.26

Ethereum (ETH)

3043.82

Litecoin (LTC)

82.45

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти