У кого можуть забрати автомобіль для потреб армії

22 травня 2014, 07:45

Олександр Панченко Олександр Панченко

Військових цікавлять повнопривідні вантажівки і автобуси. Приватний легковий транспорт обіцяють не чіпати, але можуть бути винятки

Власники особистого автотранспорту ризикують на час позбутися свого автомобіля: машину зможуть у будь-який момент безкоштовно вилучити на потреби армії. Днями депутати внесли такі радикальні зміни в закон "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", який дозволяє на термін до 90 днів безкоштовно забирати особисті машини громадян не тільки в разі війни і при оголошенні надзвичайної ситуації, але і в так званий особливий період (проведення АТО, часткова мобілізація – те, що зараз відбувається в Україні. – Авт.). Робити це обіцяють тільки у виняткових випадках. "Сегодня" розібралася, хто може опинитися під ударом, і які права автовласників.

Реклама

ПОРЯДОК. Експерти до закону ставляться насторожено – багато білих плям, в тому числі і те, як будуть компенсувати збитки власнику, якщо авто повернуть, наприклад, побитим. У законі сказано, що транспорт можна безкоштовно вилучити на три місяці для потреб армії та інших військових формувань (порядок вилучення див. нижче).

Як роз'яснив нам один з авторів закону, нардеп Юрій Сиротюк ("Свобода"), теоретично вилучити можна авто будь-якої марки, але насамперед це вантажні автомобілі підвищеної прохідності (КрАЗи, "Урали", ГАЗ- 66) і звичайні вантажівки або автобуси, в разі евакуації населення. За його словами, порядок компенсації та перелік категорій автомобілів, які підпадають під дію закону, повинен найближчим часом розробити Кабмін (поки цього немає, відповідно немає і правових основ для вилучення).

"Машина буде прийматися – передаватися за актом, в якому повинні бути зазначені відомості про власника та техстані авто. Також оцінюється вартість машини (госекспертамі. – Авт.), і в разі її пошкодження або знищення власнику компенсують збитки (юристи побоюються, що суми будуть занижуватиметься. – Авт.)", – роз'яснив Сиротюк.

Схема проста: після того як Кабмін прийме постанову про те, який транспорт підлягає тимчасовому вилученню, місцеві органи влади за поданням військкоматів складуть список таких зареєстрованих авто. "Легкові машини цивільних осіб залучати не будуть! Розмови про те, що на блокпосту можуть зупинити джип, УАЗ або "Ниву", висадити водія і відібрати авто – провокація", – переконує Сиротюк. У прес-службі Кабміну сказали, що постанова зі списком авто приймуть найближчим часом.

Реклама

ВЖЕ БУЛО. За словами військового експерта Костянтина Анатольева, така схема діяла при СРСР. Тоді військкомати розробляли мобілізаційні плани залучення транспорту, насамперед вантажного, на випадок війни. Зараз власники такого транспорту теж повинні стояти на обліку у військкоматах, але за цими реєстрами особливо не стежать. Тому може виявитися, що авто, яке підлягає мобілізації, виявиться несправним.

В тренді
Акція на підтримку Стерненка: З'їзд суддів перенесли через загрозу "фізичного насильства"

"Закон наведе порядок з техстаном транспорту подвійного використання – вантажівок і автобусів, – каже Анатолій. – За СРСР власники повнопривідних УАЗів і ГАЗ-69 (в народі відомі як "бобики". – Авт.) стояли на обліку у військкоматах. Можливо, і зараз повнопривідні легковика візьмуть на замітку. Якщо така машина буде потрібно армії, власника сповістять заздалегідь – листом або дзвінком", – каже Анатолій. Забрати авто на дорозі ніхто права не має!

САБОТАЖ. На обліку в Україні – до 10 млн одиниць автотранспорту (приватного – до 8 млн). Головна проблема, за словами юристів, – те, що невідома схема, за якою будуть оплачувати збиток, якщо авто буде пошкоджено.

На виплату страховки розраховувати не варто: як розповіли у великій страховій компанії, якщо авто, застрахована по КАСКО або ОСАГО, виявиться в зоні бойових дій і буде пошкоджено, у компенсації відмовлять – ситуація розглядається як форс-мажор.

Юрист Володимир Столітній вважає, що приватники усіма способами будуть саботувати закон. "Будуть говорити, що машини поламані. Адже якщо забрати на три місяці у Будтрест або автоперевізника десяток КамАЗів – значить, паралізувати його діяльність. А держава компенсує збитки, якщо авто повернуть несправним, але навряд чи заплатить недоотриману вигоду".

Реклама

Юрист каже, що можуть вилучити тільки транспорт, який стоїть на обліку у військкоматі, господаря про це сповістять повісткою, смскою, дзвінком. "Не вилучать авто в непридатному стані або те, на яке є заява про викрадення", – говорить Володимир Столітній. Власники транспорту поставилися до нововведення неоднозначно. "Я свою машину не віддам, буду ухилятися будь-якими способами. Упевнений: отримаю назад металобрухт, а на реальну компенсацію навряд чи можу розраховувати", – упевнений господар "Лади" Денис Дьяконов. Але власник фірми-перевізника Микола Бацан сказав, що готовий дати свої намиста для перевезення солдатів або евакуації людей. "Ми і зараз допомагаємо армії, безкоштовно возимо бійців до найближчої частини. Нас натомість забезпечують паливом, ремонтують машини", – говорить Бацан.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти