В Україні доступні понад 100 електронних послуг: як вони допомагають боротися з корупцією

11 березня 2019, 07:51

Віталій Андронік Віталій Андронік

Щоб скористатися електронними послугами, потрібен електронний цифровий підпис

В Україні можна отримати 119 послуг, не контактуючи з чиновниками. Для цього потрібно авторизуватися на відповідних онлайн-платформах через електронний цифровий підпис або BankID.

Які електронні послуги є в Україні і як вони допомагають боротися з корупцією, розбирався сайт "Сегодня".

Які послуги можна отримати, не виходячи з дому

Реклама

Оформити допомогу при народженні дитини, заплатити штрафи або отримати довідку про несудимість. Все це можна зробити, не виходячи з дому. Таких послуг в Україні 119, повний список є на сайті www.kmu.gov.ua/ua/services. Щоб ними скористатися треба мати електронний цифровий підпис. На деяких сервісах можна обійтися тільки BankID – авторизацією через банківську картку. Всі електронні послуги безкоштовні і не вимагають додаткових довідок.


Фото: pixabay.com 

Так, онлайн можна оформити субсидію. Досить заповнити заяву та декларацію про доходи на сайті. Або подати заяву на реєстрацію земельної ділянки. Також можна записатися в чергу на отримання закордонного паспорта або ID-паспорта громадянина України. Можна зареєструвати або закрити ФОП. Навіть подати заяву до суду можна, не виходячи з дому.

"Два роки тому Агентство представило Кабінету міністрів Концепцію розвитку електронних послуг. За планом понад 100 електронних сервісів реалізовано. Цього року ми плануємо запустити ще близько 50 електронних сервісів", – розповідає Олексій Риженко, голова Державного агентства з питань електронного самоврядування.

Найпопулярніші сервіси – в земельній сфері, а також запити на отримання інформації з реєстрів.

"Є сервіси, які не користуються попитом через те, що люди про них не знають. Наприклад, отримати довідку про несудимість – досить популярна послуга, але про неї не все знають, а користуються платними послугами посередника. Хоча довідку можна отримати онлайн і безкоштовно", – додає Риженко.

Електронні послуги та корупція

Реклама

Земельні відношення і будівництво завжди були найкорумпованішими, говорить Олексій Вискуб, перший заступник голови Агентства. Ці сфери найскладніші і найзарегульованіші. Взагалі майже в кожній адміністративній послузі знаходилась щілина для корупції. Навіть при отриманні допомоги при народженні дитини.

"Раніше від батьків вимагали заяву і копію свідоцтва про народження. Самі копії чиновник не може перевірити на достовірність. Як показували перевірки, така вимога ставало причиною для зловживань – виписувалася допомога для неіснуючих немовлят. Коли ми ввели електронну послугу, ми впровадили електронну взаємодію реєстрів. батькам треба тільки написати заяву, і автоматично в реєстрах перевіряється інформація про народження дитини, про її батьків і нараховується допомога", – розповів Олексій Вискуб.

Однак найчастіші випадки корупції були в будівельній сфері. Тому Держагенція почала переводити послуги в онлайн, починаючи з дозволу на будівництво і введення в експлуатацію об'єктів категорії СС1.

"Всього є три категорії за складністю об'єктів будівництва – СС1, СС2, СС3. Категорія СС1 – це приватна забудова, забудова малого і середнього бізнесу. Тобто, це близько 80% будівництва в Україні. На сьогодні вся ця категорія може отримувати дозволи онлайн. Але проаналізувавши роботу за перший рік, ми побачили 50% відмов без підстав", – пояснює Вискуб.

Так сталося через те, що електронні документи потрапляли в кінцевому рахунку до чиновника. Тобто прямого контакту з держслужбовцем уникнути вдалося, однак саме він приймав рішення. Держагентство проаналізувало роботу чиновника, те, на основі яких даних він приймає рішення, і на базі взаємодії різних реєстрів повністю автоматизувало послугу.  


Фото: pexels.com

Або інший приклад з земельної сфери – узгодження проектів землеустрою. Такий проект розробляється, коли виділяється земельна ділянка або змінюється її цільове призначення. Розробкою займаються приватні компанії. Але одні могли отримати узгодження, а інші – ні.

"Практично скрізь є підрозділ держгеокадастру і місцевий керівник мав наближені компанії, які і отримували проекти. На цьому етапі ми вирішили зробити автоматичний "сліпий" розподіл проектів землеустрою. Наприклад, людина подає документи на узгодження в Дніпрі, а система направляє їх до Тернополя. Таким чином прибраний зв'язок між місцевим керівником підрозділу і місцевими компаніями", – говорить Вискуб.

Ще 50 нових послуг

Реклама

Наприкінці січня уряд затвердив План розвитку електронних послуг в Україні на 2019-2020 роки. Зокрема, 2019 року планується ввести не менше 50 електронних послуг, які стосуватимуться виробництва ліків, водовідведення, послуг будівництва, оформлення водійських посвідчень тощо.

Скористатися електронними послугами зможуть ще більше українців. Крім цифрового підпису та BankID, послугу можна буде отримати через MobileID. Це технологія, що дозволяє за допомогою мобільного телефону ідентифікувати людину. Для роботи сервісу необхідний мобільний телефон і спеціальна захищена SIM-карта, на яку записується електронний цифровий підпис.

А для того, щоб зменшити участь чиновника в наданні послуг, в Україні запроваджують систему "Трембіта". Вона підключить всі реєстри один до одного. Наразі в пріоритеті Держагентства підключити до системи реєстрів Міністерства юстиції, Міністерства соціальної політики, Пенсійного фонду, Державної фіскальної служби, МВС і інших.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти