Місцеві вибори в Україні: як, де і скільки заробити

4 червня 2020, 07:55

Віталій Рябошапка Віталій Рябошапка

Експерти розповіли про ринок праці на виборах і конкурентні зарплати для агітаторів

Восени, як очікується, в Україні відбудуться місцеві вибори. Виборча кампанія "накриє" всю Україну: вибирати належить сільські, міські, районні та обласні ради, мерів міст. Традиційно для українців вибори – не тільки можливість висловити своє волевиявлення, проголосувавши за того чи іншого кандидата чи партію. Але і часто – хороша можливість підробити. Що, погодьтеся, більш ніж актуально за нинішніх, "посткарантинних" часів.

Реклама

Якщо не виникне жодних непередбачених ускладнень, офіційна кампанія стартує в серпні. Втім, неофіційно вже сьогодні найдалекоглядніші кандидати та їхні штаби почали освоювати недоторкане електоральне поле. А значить, кампанія набере обертів задовго до офіційного старту. І у громадян з'явиться можливість підробити. Скільки і як можна буде заробити на нинішніх виборах, розбирався сайт "Сьогодні" з допомогою наших експертів.

Роботи буде багато

Відразу акцентуємо спеціально для тих, хто має намір заробити на майбутніх виборах. Не забувайте, що трудові відносини з роботодавцем в ході виборчої кампанії повинні бути відповідним чином оформлені, а отримані доходи – задекларовані відповідно до законодавства. Ваша робота повинна оплачуватися винятково з виборчих фондів кандидатів і партій.

Крім того, зазначимо, що деякі із згаданих нижче "схем" отримання доходів носять незаконний характер, але, на жаль, все ще практикуються в нашій країні. "Перелік витрат, які не потрапляють до фінансових звітів, довгий: прихована реклама (джинса), соціологічні опитування, технологи, штаби партій, оплата роботи агітаторів, оплата роботи членів виборчих комісій тощо. Підрахувати точно, скільки партії витрачають поза офіційними фондами, практично неможливо", – зазначали, зокрема, за підсумками останніх парламентських виборів аналітики громадської організації ЧЕСНО.

Так, наприклад, згідно з Виборчим кодексом, оплата роботи членів виборчих комісій здійснюється за рахунок коштів держбюджету. Будь-які інші "доплати" законодавством не передбачені, і, зрозуміло, не відображаються у фінансовій звітності учасників виборчого процесу. А скупка голосів небезпечна кримінальною відповідальністю не тільки для організаторів, а й "виконавців" – тобто виборців, які погодилися брати участь в сумнівних схемах. У будь-якому випадку, влаштовуючись на роботу або приймаючи "допомогу" від кандидата, пам'ятайте: все, що фінансується не з виборчого фонду, – незаконно.

Реклама

Почнемо, мабуть, не з зарплат, а з кількості "робочих місць", які з'являться в ході виборчої кампанії. Найбільш "обчислюваною" одиницею тут наразі є кількість громадян, які будуть залучені до роботи на виборчих дільницях. Все просто: в країні налічується близько 30 тисяч дільниць. Згідно з Виборчим кодексом, в комісії має працювати 10-18 осіб (на маленьких дільницях, де виборців менше півсотні, – не менше чотирьох). Таким чином, тільки у виборчих комісіях отримають роботу мінімум триста тисяч осіб. Насправді, значно більше. До цього потрібно додати офіційних спостерігачів – кандидатів в депутати, мери, партій.

За дійсно нелегку працю (бували випадки, коли на проблемних дільницях члени комісії і спостерігачі цілодобово не могли потрапити додому) в комісіях людям доплачують. Скільки – залежить від складності ділянки, регіону, можливостей кандидата, розповів сайту "Сьогодні" один з практикуючих політтехнологів, який побажав залишитися інкогніто.

"Попрацювавши в регіонах, я розумію, що область від області ну дуже сильно відрізняється в цьому плані. Якщо в Києві голові або секретарю комісії доплачують часом від двох до трьох тисяч доларів, то в Тернопільській, Закарпатській областях, наприклад, 2-3 тисячі гривень – вже дуже багато", – каже співрозмовник.

Фото: NaПариже

Фото: NaПариже

Як уже зазначалося, така доплата – незаконна. Втім, нерідкі випадки (особливо на місцевих виборах), коли представники кандидатів або партій в дільничних комісіях працюють "за ідею". Або, що частіше, "за рознарядкою". Наприклад, кандидат-начальник може відправити попрацювати членом комісії або спостерігачем свого підлеглого. У сільській місцевості інтереси кандидатів у сільські голови часто представляють близькі друзі і навіть родичі. Говорити про оплату праці в таких випадках недоречно.

500-600 гривень на день – реально

Реклама

Ще одна солідна стаття витрат – агітація. Скільки робочих місць генерує нинішня кампанія в даному напрямку, залишається тільки гадати.

"Поки що навіть не зовсім зрозуміло, чи буде змінений Виборчий кодекс до цих виборів, чи ні. А від цього залежить, як проходитиме агітація. Тому що поки що Кодекс передбачає, що значна частина депутатів буде обрана за "мажоритаркою" (за партійними списками депутати обиратимуться лише до обласних рад і міськрад в містах, де проживає понад 90 тис. осіб. Всього по Україні це 52 ради. – Авт .). А це передбачає, що великій кількості кандидатів знадобляться нехай маленькі, але свої агітбригади. Проєктів буде більше, битимуться за кожну тисячу виборців. Але щодо кожного з проєктів грошей буде менше", – розповів в коментарі сайту "Сьогодні" політтехнолог і соціолог, засновник дослідницької компанії ACTIVE GROUP Андрій Єременко.

/ Фото: Reuters

Звісно, далеко не всі майбутні кандидати мають фінансові можливості вести дорогі (навіть за місцевими мірками) кампанії. Але, тим не менш, можна припустити, що влітку-восени на ринку з'являться сотні тисяч тимчасових вакансій агітаторів. Скільки ж можна буде заробити за агітацію? Тут тарифи також варіюватимуть.

"Рядові агітатори отримуватимуть 500-600 гривень на день. Люди, які стоятимуть на наметах, розноситимуть листівки. Тобто за двадцять робочих днів людина отримає 10-15 тисяч. Для регіонів це цілком хороші гроші. Може бути, в містах, які багатші – Києві, Харкові, Дніпрі, Одесі – ближче до виборів дійде до тисячі за день. Не факт, але може бути. У ОТГ, в селах оплату прогнозувати складно. Хоча б тому, що ОТГ бувають найрізноманітніші. Є ОТГ, де крісло депутата, м'яко кажучи, – місце не хлібне. Воно може забезпечити лише головним болем. Але є ОТГ багатший – де є "золота" земля, якісь великі підприємства. Загалом, де є якісь інтереси. Але все ж це виняток. У більшості там у людей немає таких грошей, щоб витрачати багато на кампанію і, відповідно, високо оплачувати роботу", – зазначає Андрій Єременко.

За словами ще одного нашого співрозмовника, практикуючого політтехнолога, поки що точно про розцінки говорити рано.

"Ми як раз цього тижня починаємо складати бюджет. Місцевий ринок ще не вивчали. Але, думаю, порядок зарплат агітаторам буде менше, ніж на останніх парламентських виборах", – зазначає він.

Реклама

Обидва співрозмовники зазначають, що епідемія коронавірусу не вплине на порядок оплати праці агітаторів. З одного боку, звичайно, люди можуть зажадати підвищену оплату, посилаючись на небезпеку, якій вони можуть піддати себе, агітуючи "від дверей до дверей". З іншого, – через епідемію багато громадян втратили частину доходів і готові працювати за менші гроші.

"Я думаю, ситуація з коронавірусом ніяк не вплине на порядок зарплат. Нещодавно ми відновили соцопитування face-to-face після карантину (в період карантину проводили їх online). І для нас вартість роботи інтерв'юера не змінилася ніяк, від слова абсолютно. А ринок інтерв'юерів дуже схожий на ринок агітаторів. Це схожого типу робота, схожий склад характеру. Тому, я думаю, і на розцінки агітаторів коронавірус ніяк не вплине", – каже Андрій Єременко.

Знижка – теж дохід

Нарешті, ще одним видом доходів українців на виборах – не зовсім законним або зовсім незаконним – є так звана "гречка" і прямий підкуп, що жорстоко карається законом, але все ще практикується подекуди.

За словами одного зі співрозмовників сайту "Сьогодні", на попередніх виборах їх штаб зафіксував спробу скупки голосів опонентом. Людям пропонували від 200 до 500 гривень за голос, і деякі погоджувалися отримати гроші. Втім, Андрій Єременко зазначає, що така практика якщо і використовуватиметься на нинішніх виборах, то, скоріше, як виняток.

"Намагатися зробити скупку деякі, думаю, будуть. Але зараз скупка втратила ефективність – люди гроші беруть, але не голосують. Тому це не практикуватиметься широко. Але спроби будуть. Мінімум 200-300 гривень. Максимум тисячу. Може бути, дуже локально, у виняткових випадках буде 2000 за голос", – говорить експерт.

Стосовно "гречки", то роздача всіляких матеріальних благ в найрізноманітнішому вигляді практикуватиметься повсюдно.

"Це буде, і буде всюди. Під "гречкою" я маю на увазі різні блага, допомогу від благодійних фондів. Це вже не зовсім підкуп – адже в таких випадках кандидати навіть не закликають голосувати за себе. Їхня допомога – прояв "любові до виборців". А як її розцінювати – це вже право вибору виборця. Формально в період кампанії це підкуп, але народом він не сприймається як підкуп. Припустимо, власник магазинчика дає знижки покупцям: "Я тебе дуже люблю, тому ось тобі знижка. Я звичайно, нічого не прошу, голосуй, як хочеш. Але ти ж розумієш, що знижки будуть, поки я депутат. А потім невідомо як все буде". Це, начебто, і підкуп, а на кшталт, і не зовсім. Але ось такі речі будуть точно, особливо по селах, по невеликих селищах. Місцевий фермер по мішку зерна роздасть. Але ж голосуватимуть за нього не тому, що він роздав. А тому, що, скоріше, це не перший мішок. Тобто це вже не про гроші історія, а про любов до кандидата. Але, тим не менше, для виборця – це теж певний дохід", – каже Андрій Єременко.

Читайте також: Зеленський звернувся до "хитрозроблених" політиків: відео

Грошей буде багато

Сказати, навіть приблизно, скільки грошей витратять на кампанії в масштабах країни партії і кандидати, зараз складно.

"Дорогою буде боротьба за великі міста. Бійка за Київ коштуватиме мінімум 5-7 мільйонів доларів кожному з кандидатів, який зважиться серйозно кинути виклик Кличку. У Дніпрі трохи менше – 4-5 мільйонів, в Харкові – 5-7 мільйонів. Це тільки мерська кампанія. Зрозуміло, що, якщо хтось претендує на 5-6-те місце, він може обійтися і мільйоном. Але, щоб мати хоча б можливість реально претендувати на мерську посаду, здобувач за самим-самим мінімумом повинен витратити на вибори зазначені суми", – каже Андрій Єременко.

За його словами, по кілька мільйонів витратять партії. При цьому їх витрати сильно варіюватимуть, залежно від того, чи вдасться тій чи іншій політичній силі залучити до своїх лав популярних в регіонах або розкручених осіб.

Коли почнеться кампанія, і як отримати шанс заробити

Як розповіли співрозмовники "Сьогодні", окремі елементи майбутньої кампанії можна помітити вже зараз. Так, багато майбутніх кандидатів завчасно потурбувалися власною активністю в соцмережах. За регулярне наповнення сторінок, "зачистку" негативних коментарів і відповіді майбутнім виборцям платять поки небагато, але в майбутньому оплата – втім, як і обсяг роботи – зросте (що спочатку обумовлюється).

Звісно, основна частина вакансій з'явиться ближче до осені. Але, як зазначають співрозмовники, далекоглядні кандидати почнуть латентну агітацію вже влітку.

"Ті, хто щільно працював з виборцями і в період між виборами, працюватимуть за своїм графіком. А ось новим кандидатам я б рекомендував "привернути увагу" громадян зараз. А потім ще раз – в середині літа. Просто тому, що, якщо зробити всю ставку на осінь, можна легко загубитися серед інших кандидатів. Восени буде багато агітації, багато "гречки", багато обіцянок. А ось літні виходи до людей виборцю запам'ятаються", – каже Андрій Єременко.


Раніше новини "Сьогодні" повідомляли, що голосування на місцевих виборах пройде за новими правилами. Подробиці – в сюжеті:

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти