Жіночі професії: чого варто стати пілотесою в Україні

Леді за штурвалом тримають спецкосметику для польотів і цукерки для колег

Пілотес в Україні – всього з десяток. Але для світових авіаліній жінка в кабіні пілота – нормальне явище. У кожної своя історія, як потрапила в авіацію, свої мотиви і сімейні обставини, досвід і погляд на роботу. Про те, чи складно жінці в такій, нещодавно ще зовсім нежіночій, професії, нам розповіли Олена Коневська і Галина Мараховська, пілотеси компанії SkyUp Airlines!

Дорога в авіацію: від дитячої мрії до багатогодинних польотів

Олена Коневська народилася в Мелітополі, у військовому містечку в кілометрі від аеродрому.

Реклама

"У дитинстві часто бігали туди з подружкою грати, – каже вона. – Але нікому навіть не натякала, що тягне в небо і піду в авіацію".

Після школи подала документы в Кіровоградську льотну академію НАУ:

"Вирішила: не вступлю, підготуюся і через рік знову буду пробувати".

Її колега Галина Мараховська з 2011 року літала стюардесою. Згодом зрозуміла, що хочеться розвиватися в цій сфері.

"Довго вибирала, де вчитися, і зупинилася на США, – розповідає вона. – Освіта в Україні та в Америці – небо і земля! Американська ліцензія цінується і дозволяє без проблем влаштуватися в будь-якій країні світу". 

Реклама

В кабіну пілота: етапи відбору, психологи і індивідуальний графік

Олена під час вступу пройшла три етапи відбору. Спочатку курсантів фільтрували за балами, потім психолог, потім фізподготовка.

"Пробувати дуже багато дівчат. В мою роту потрапили 10, – розповідає вона. – Крім мене, більше ніхто поки не літає".

У навчанні було непросто, але якщо все робити вчасно і не допускати хвостів – посильно.

"До того, як сіла за штурвал, я не літала навіть пасажиром. Після першого польоту остаточно зрозуміла: це моє", – зізнається Олена.

За майже 8 років вона налітала сотні годин, користувалася будь-якою можливістю попрактикуватися. Навіть в Литву їздила освоювати новий тип літака.

Реклама

У Штатах, за словами Галини, у кожного студента в міру особистих здібностей виробляється свій графік.

"Якщо курс розрахований на 6 місяців, не факт, що через півроку будеш з ліцензією, – каже вона. – Не дадуть, поки не здаси всі іспити. Є мінімум годин для кожної ліцензії. Але якщо не здаєш прогрес-чек, який складається з теорії та практичних вправ, літаєш далі, поки не виконаєш стандарт, встановлений FAA (Federal Aviation Administration)".

У Галини це зайняло трохи більше року, у інших – 2-2,5. Крім неї, в школі були європейки і навіть дівчина з Шрі-Ланки.

Перша робота: "ми вам зателефонуємо" і посада в знак подяки

На відкриту гендерну дискримінацію дівчата не скаржаться. Але Галині, за її словами, отримати роботу було досить складно. Був 2016 рік, і крім нестабільної обстановки в країні на працевлаштування впливало ще дві обставини.

"Я дівчина, а на той час в Україні працювала тільки одна пілотеса. А ще маленька дитина: для будь-якого роботодавця це проблема", – каже Галина.

Але вона повернулася в Україну і почала обхід авіакомпаній в пошуку роботи. Зустрічалася з керівниками, льотними директорами.

"З відкритими обіймами ніде не зустрічали, – згадує вона. – Одні відразу відправляли додому, інші обіцяли зателефонувати, коли відкриється набір".

Але тут втрутився щасливий випадок. В одній компанії шеф-пілот, побачивши Галину, посміхнувся і розповів: його першим інструктором була жінка.

"Мабуть, вирішив, що прийшла пора відплатити за науку добром, і допоміг мені, – згадує Мараховська. – Так я влаштувалася на першу роботу".

Олена вважає, їй дуже пощастило: її взяли в другій компанії, куди вона звернулася при пошуку роботи.

"Опинилася в потрібний час в потрібному місці, – каже вона. – Боялася упередженого ставлення, але поки його не помічала".

У резюме вже відзначено, які документи на руках, якими типами літаків керуєш, і навіть оцінки по тренажеру. потім співбесіда.

"Пам'ятаю, призначили перед Новим роком. Квитків немає, насилу до Києва дісталася, переживала сильно", – зізнається Олена.

Її поганяли із загальних предметів – аеродинаміка, навігація, право, з англійської та прийняли.

"А тепер у відборі беруть участь ще й психологи", – каже пілотеса.

Родина і авіація 

Відкладати життя не можна, впевнені наші героїні. Навчання і активна льотна практика не заважали 5-річним відносинам з хлопцем, говорить Олена.

"Все, що хочу, встигаю. А не хочу – кажу, що у мене рейс або терміново викликають", – сміється вона.

Галині заради навчання довелося жертвувати інтересами родини. Вирушила в США, залишивши вдома однорічну дитину.

"Не полетіла б тоді, іншого шансу не було б", – пояснює вона.

Але навіть з американської ліцензією в кишені повернулася в Україну, до сім'ї. І зізнається: поєднувати домашні турботи з робочими складно:

"Чоловік-пілот приходить додому – він уже герой, кидає речі і відпочиває. А жінка перетворюється в господиню, маму і працює".

Жіночі слабкості

Стресостійкістю і витривалістю леді чоловікам не поступаються. Але дещо пілотес турбує сильніше. Дуже сушаться шкіра, кутикули і губи. Олена пристосувалася: бере з собою креми, міцелярно, термальну воду.

"Можна в польоті попшикатися, ще й запропонувати командиру, – жартує. – У мене окрема косметичка для польотів. То губи нафарбовані, то руки кремом намажу, поки командир не бачить".

Робоче місце пілота обмежена, але у кожного своя зона комфорту є. Треба залишати порядок перед приходом колеги. А пілотеса на додачу намагається залишити після себе приємний сюрприз.

"На бортовому комп'ютері залишаю напис have a nice flight, а там, де номер рейсу на штурвалі, набираємо 737 або 777 на удачу, – розповідає вона. – Прийдуть – посміхнуться".

Якщо у колеги день народження – можна залишити йому вітальний напис. А ще є милий звичай кріпити до штурвала цукерки.

"А ось аплодують пілотам все менше. Шкода: нам приємно", – каже Олена.

Пристрасті і забобони

Головний мінус в їх роботі, за словами дівчат, – плаваючий, непередбачуваний графік. Можна працювати вночі, можна полетіти на тиждень-два, зависнути вдома.

"Домашній графік підлаштовую під робочий", – каже Галина.

Буває, повертаєшся ввечері з рейсу, а завтра замість планового вихідного знову політ, розповідає Олена. У графіку пілота вихідні бувають двох типів: порожні клітинки, в яких ще може рейс з'явитися, і з позначкою, що день 100% вільний. Тільки на такі можна розраховувати (і то якщо не виникне форс-мажор). Але зате плюсів не злічити.

"Це не робота, а спосіб життя. Моя найбільша пристрасть, любов і хобі назавжди ", – зізнається Коневська.

За рік вона отримала море вражень. Нові країни, новий досвід, новий ритм і командири, які кожного курсанта виховують, плекають.

"Вони для нас наставники у всьому. Можна обговорювати будь-які життєві теми, просити поради", – каже Олена.

У пілотів – свої забобони. Пілотеса особливо в них не вірить, але про всяк випадок перед рейсом ґудзик не пришиває і не фотографується, тим більше біля літака. По-різному ставляться до аеродромів: одні небезпечні, на інших – як вдома. На Тенеріфі ось бувають зсуви вітру. Коли заходиш на посадку, вітер може різко змінити напрямок і швидкість.

"І тоді літак вбік зносить. Не сядеш відразу, доведеться йти на друге коло, – каже Олена. – Перед заходом на посадку командири влаштовують брифінг, обговорюємо такі нюанси".

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" писали про те, як працюють бортпровідниці і бортпровідники в Україні. Представники найромантичнішої професії повинні вміти плавати і говорити англійською, можуть обеззброїти словом, а на пенсію, всупереч стереотипам, йдуть як усі.

А ще ми писали про те, як в Греції літак пролетів в декількох метрах над туристами: яскраве відео. Аеропорт острова Скіатос знаходиться недалеко від пляжу, тому посадка літаків тут – неймовірне видовище.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66118.85

Bitcoin Cash (BCH)

503.29

Binance Coin (BNB)

609.93

Ethereum (ETH)

3262.1

Litecoin (LTC)

86.41

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.59

Євро (€)

42.26

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти