Життя після томосу: під час захоплень церков вибивають двері і у 160-літніх храмів

Стародавні двері зламали ломом і зрізали віжки у бричок прихожан

Продовження репортажу. Початок читайте тут: Життя після томосу: в регіонах почалися гоніння і захоплення храмів УПЦ

Наша наступна "гаряча точка" Рівненщини, де день тому захопили храм, називалася Буща. Священик попередив, що дорога туди – "не дуже". Але віряни взагалі про будь-які труднощі кажуть говорять акуратно. Словом, дороги в цивілізованому розумінні асфальту тут взагалі не було. Це було щось умовне – шлях серед полів, лісів і перелісків. Ми навіть серйозно стали побоюватися за наш транспорт. Однак бездоріжжя перестало щось означити, коли ми побачили сам Свято-Миколаївський храм.

Реклама

Золоті куполи в горах – завжди видовище, що зачаровує, і Буща тут не виняток. На шляху до храму стоїть чудова скульптура Богородиці. Такий собі маленький шматочок раю. Неподалік від храму – стародавнє кладовище зі старовинними кам'яними хрестами, наполовину пішли у землю. Вони ще пам'ятають давню дерев'яну церкву Архистратига Михаїла, втрачену на початку XIX століття. Словом, місце неймовірно красиве і століттями намолене.

Реліквія Рівненщини

Свято-Миколаївський храм – пам'ятник архітектури Здолбунівського району та перлина Рівненщини. 160-річний ювілей його відзначили 31 травня 2018 року за давньою традицією – святковою архієрейською службою і хресним ходом. Тоді ще ніхто не знав, що таке "томос". І гадки не мав, що його підписання розділить односельчан на два табори. Що в запалі політичних чвар стародавні двері храму просто зламають, а ювілейні фото храмового свята з радісними обличчями прихожан стануть історією.

Щойно наша машина піднялася на пагорб, з будинків стали виходити люди. Поки ми знайомилися з настоятелем – молодим батьком Олександром, внизу "припаркувалася" бричка з двома конячками. На ній батько сімейства привіз "на збори" чотирьох бабусьок з сусіднього села. Жінки стрибали з воза, немов їм по 18, чим привели нас у повний захват.

Реклама

Свято-Миколаївський храм. Настоятель, батько Олександр

"Ми за батюшку – горою!"

У храм нас, звичайно ж, не пустили. Тому настоятель запросив до будиночку, де тепер проходять богослужіння. Це стара, але добре відремонтована хатка. За словами бущан, вона стоїть тут кілька століть. У ній завжди жив настоятель, коли ще була церква Архистратига Михаїла. Як і в "будинкових храмах" Гощі та Курозвани, кімнатка, вікна якої виходять на схід, стала вівтарною частиною, а коридор і друга кімната – місцем для прихожан.

Реклама

"Багато вас?" – запитуємо батька Олександра. "Зараз побачите", – сказав батюшка і вийшов у сіни. Після чого до будиночка стали заходити люди. Вони заходили й заходили ... З’ясувалося, з нами поспілкуватися прибуло близько 40 (!) людей з Бущі і довколишніх сіл.

"Ми за свого батюшку – горою, образити не дамо! Скаже, що треба бути, ми навіть з Рівного приїдемо, – пояснили нам селяни. – Варто комусь одному зателефонувати – ми всі збігаємося. Треба буде – чергування влаштуємо, якщо батько Олександр благословить".

Перехід в ПЦУ

Історія переходу в ПЦУ з УПЦ тут багато в чому схожа на попередні.

"У нас було близько 200 парафіян, – каже отець Олександр. – Залишилися не всі, тільки найактивніші, хто постійно ходить і чиї предки ходили до церкви. Точних результатів опитування про перехід у ПЦУ, який проводила сільрада, ми не знаємо. Та й опитували ж усіх, а не тих, хто в храм ходить. Як люди кажуть, багатьох змушували підписувати "за ПЦУ", особливо самотніх жінок, за яких нікому заступитися. Деяким погрожували: "Коли помреш – позбавимо тебе місця на кладовищі!".

Храм ми опечатали до приїзду інвентаризаційної комісії. Вчора приблизно о третій годині дня сюди прибули прихильники ПЦУ і глава райадміністрації. Під приводом проведення церковної інвентаризації він зажадав у мене ключі. Коли я відмовився, в руках чиновника з'явився лом, яким він виламав спочатку перші двері, а потім двері притвору".

"Представники ПЦУ, як загарбники, взяли драбину, залізли на другий поверх на хори і били двері храму зсередини, – додає свідок подій Ніна Романівна, яка встигла серед перших прибігти на допомогу батюшці. – Слідом за загарбниками і ми вбігли в храм. Глава райадміністрації підійшов до аналою, озирнувся. На наше запитання: "А як же інвентаризаційна комісія?" – він відповів: "Я вже все побачив". На цьому інвентаризація закінчилася. Він написав акт, підписав його разом з тими, хто допомагав зламувати храм. Ми викликали наряд поліції, який зафіксував все. А також ми написали заяву, під якою підписалися всі наші парафіяни, з проханням провести судове розслідування за фактом злому пам'ятника архітектури".

"На щастя, все обійшлося без кровопролиття і травм, – продовжує отець. – ПЦУ привезли в храм свого священика з церковним хором в 30 чоловік (!) І відслужили вечірню службу. Наших людей у храм більше не пустили. На щастя, парафіяльний будинок за розмірами досить великий, нам вдалося обладнати кілька кімнат під загальну молитву. Зараз ніхто з нас в храм не піде, щоб уникнути нових конфліктів. Єдине, нам дозволили забрати Євангеліє і книги, і на тому дякуємо".

Парафіяни зізнаються: перше богослужіння в будиночку було більше схоже на плач Єремії.

"Ми не були агресивними і хотіли все вирішити мирним шляхом, – додає прихожанка Ніна Романівна. – Коли 183 жителя Бущі підтримали перехід в ПЦУ, ми це визнали і написали колективну заяву про прохання почергових богослужінь. На що отримали відмову, ще й безліч образливих слів. Ми не можемо зрозуміти – за що?

Одне мене вражає: наша церква – пам'ятник архітектури. Пам'ятаю, коли кілька років тому ми вирішили підремонтувати храм, нам стільки довідок та дозволів довелося взяти в Рівному, щоб хоч одну стару досочку поміняти! А тут чиновники ломом вибивають двері, яким 160 років, – і нічого! Я не розумію".

Вівтар. З захопленого храму дозволили взяти лише Євангеліє

"Наша черга терпіти за Христа"

Ті, хто залишилися в УПЦ кажуть, що терплять насмішки і погрози. Від сусідів, колишніх друзів, з якими півстоліття тому сиділи за однією партою у сільській школі, вони тепер чують: "Ну, заходь, сепаратистка!".

"Я ходжу в нашу церкву разом з дітьми більше 6 років, з них 5 років співаю на криласі, – каже хористка Таня Романенко. – Те, що відбувається сьогодні, для мене – повний шок. Особливо вразило, що церковні питання вирішували люди, яких я, як людина, яка ходить на служби регулярно, там ніколи не бачила. Коли мені на роботу зателефонувала сестра з Рівного і повідомила, що знайшла в інтернеті інформацію про захоплення нашого храму, це було тією останньою краплею болю. Не гніву, а болю. Болить душа за тих людей, які не відають, що творять. Згадаймо історію Православної церкви. Христос не шукав учнів серед багатих і знатних. Він вибрав простих рибалок. Життя і проповіді Христа стали революцією віри. Коли християн гнали і катували, вони не зрікалися віри. Мабуть, тепер прийшла наша черга відстоювати Христа".

Після розмови люди повільно стали розходитися по домівках. З'ясувалося, що поки ми були в будиночку священика, господарям брички хтось встиг обрізати віжки.

"Бачите, віжкі нам обрізалі, дай  цим "добрим" людям Бог здоров'я! – глава сімейства весело помахав нам обрізаним шматком віжок. -Це тому, что ми з іншого села приїхали. Ну нічого, ми віжкі знову зв'язали – зараз додому поїдемо! Янгола-охоронця вам!".

У бричку одна за одною жваво заскочили чотири бабуськи, після чого "кортеж" рушив. Ми стояли і милувалися, як вони махали нам на прощання, поки не зникли за поворотом в променях призахідного весняного сонця.

Після зустрічі. Прихильники УПЦ тримаються всі разом

Владика Пімен: "Наша церква ніколи не зазіхала на чуже"

Вікарій Рівненської єпархії УПЦ – про табу на агресію, важливість єдності, молитви за паству і своїх ворогів, а також про найблагодатніший час для появи справжніх святих

Єпископ Дубенський: "Принижувати і обзивати сусіда – все одно що обзивати свою батьківщину і Господа". Фото: А. Яремчук

- Владика Пімен, на ваш погляд, що зараз відбувається між УПЦ і ПЦУ?

- Зараз ми переживаємо дуже важкі часи, коли на церкву ведеться завуальоване, але всім видиме гоніння. Відбуваються захоплення храмів. Ми відчуваємо постійний тиск на церкву і її служителів, навіть на людей, які виявляють бажання залишитися в УПЦ, в якій вони хрестилися і виросли. Це настільки важко прийняти і зрозуміти, адже ми всі – діти Божі. Ми любимо свою церкву, ми патріоти своєї країни, хоча і не пропагуємо це забудь-якої нагоди. Нас роблять вигнанцями на своїй же землі, яку ми любимо і на якій ми живемо.

Зараз в Рівненській єпархії законних переходів в ПЦУ не було. Зате були захоплення і міжусобиці в селах. Це все відбувається під досить заїждженими девізами: "Ви – москалі". Абсолютно беззаконно і безкарно нас лають і обзивають грубими словами.

Суть навіть не в цьому. А в тому, що це вуалюється побажаннями створити "українську церкву", яка і так вже існує з 1992 року як самостійна і незалежна. УПЦ має більше прав і автономії, ніж новостворена ПЦУ, яка повністю підпорядкована патріарху Варфоломію. Але про це не говорять, факти перекручуються, все подається в чорних тонах, досить цинічно.

- Односельці, які знали один одного мало не з народження, раптом стали ворогами. Як ви це пояснюєте як священик?

- Я відповім словами Євангелія: "Блаженні миротворці". Якщо людина – християнин, він не допустить поділу суспільства на "хороших" і "поганих", "угодних" і "неугодних". На жаль, саме так зараз все й відбувається. Захоплення храмів підтримується держструктурами і сприймається на ура. Жахливо, в цьому брали участь часом і голови сільрад або їхні заступники, що підтверджується безліччю відеозаписів. Їхня поведінка сприймається як "послуга свого народу". Послугою було б, якби людей примирили, знайшли можливість вирішення проблеми, а не вели однобоке затравлення вірян УПЦ.

А те, що відбувається – ведмежа послуга. Що ми бачимо в селах? Односельці розділилися на два табори. Одні хочуть залишитися в лоні УПЦ, і часто таких більше, інші – підігріті провокаціями про "москалів", зламують храми. На тих, хто завжди ходив у храм, не звертають уваги. А інші, хто й на Великдень там не завжди був, сприймаються як віруюча громада. Таким чином відкрито порушуються права людини на віросповідання. Відчуття, що ті, хто не прийняв ПЦУ, вже не є частиною суспільства. А що це, як не образа людської гідності?

- Священики заспокоюють своїх прихожан, а як ви заспокоюєте своїх священиків? Як знаходите мир у момент, коли мируу немає?

- Кожен священик розуміє складності свого служіння. Що все життя їм потрібно буде, попри все, шукати мир. Мир у своїй душі і душах своєї пастви. Ненависть ніколи не викорінюється ненавистю, а зло ніколи не викорінюється злом. Зло може бути переможено тільки любов'ю.

Ставши на служіння, священик мусить постійно вдосконалюватися в набутті миру в душі. Всіх священиків, які зараз особливо страждають, ми підтримуємо чим можемо. Віримо, християнська любов все подолає і переможе.

- На Рівненщині ми побували у Бущі, Курозванах та Гощі, де відбулися захоплення храмів. Як думаєте, чому саме ці села потрапили "під удар"?

- У нас поки немає можливості якось проаналізувати ситуацію, тому складно відповісти на ваше запитання. Ми намагаємося як можемо зберегти мир і духовне братство. Для нас не має значення, де знаходиться храм, щоб допомогти і підтримати. Для нас кожна парафія – цінність і благословення. Ми молимося й за тих, хто терпить гоніння, і за тих, хто жене наших людей. Кожна людина важлива для Господа, і для нас – неповторна індивідуальність, чи то бабуся 90 років або 5-річна дитина.

- Як ви ставитеся до тих священиків, парафіян, які перейшли в ПЦУ?

- Так само, як і раніше. Ми цінуємо людську гідність. Ніколи не принижуємо людський честі. Ми маємо зобов'язання перед Богом – зберегти свою паству, пасти своїх овець. Але можу одне сказати точно – за всю свою історію УПЦ ніколи не зазіхала на чуже. Вона завжди будувала і відновлювала своє. Ми завжди просимо своїх вірних чад не проявляти агресії. Кожна людина – це образ і подоба Божа. Є правове поле, будемо захищати законно те, що нам належить, а решта – діла Божі. Як кажуть класики: "Людська душа – це тихе море сліз. Кожна душа – це і біль, і радість. Ображаючи людини, ми ображаємо цілий мікросвіт".

- Гоніння на церкву зміцнюють паству або розділяють її?

- Гоніння – це перевірка на чесність перед самими собою. Складні часи насправді для церкви завжди були найблагодатнішими – тоді з'являлися справжні святі люди, котрі проявили стійкість. Деяких з них ви зустріли у селах. Ви бачили, скільки в них віри ?! А які щирі їхні сльози і їхній біль?! Сльози – від чистоти душі, сльози праведні. Думаю, зараз відбувається очищення душі нашої церкви.

- Що б ви хотіли побажати тим, хто зараз терпить міжусобиці?

- Щоб Господь дав усім нам чистий розум, щире бажання подати один одному руку світу і перестати сваритися. У наших жилах тече одна кров, нас виростила одна земля. У нас прекрасна спадковість – сонм найбільших святих православного світу, прекрасні приклади козацтва. Нехай ця спадковість "заговорить" в жилах кожного. Принижувати й ображати свого сусіда – все одно що принижувати і ображати свою батьківщину і Господа Бога.

Парафія у Бущі. За батьком Олександром йдуть в храм молоді хлопці. Фото: А. Яремчук

Нагадаємо, Верховна Рада 17 січня ухвалила закон про порядок зміни підпорядкованості релігійних громад в Україні. Він регламентує процес, як парафії можуть приєднатися до Православної церкви України. 31 січня він набув чинності. Читайте детальніше, що передбачає закон про перехід релігійних громад в ПЦУ.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63296.25

Bitcoin Cash (BCH)

473.59

Binance Coin (BNB)

606.26

Ethereum (ETH)

3112.35

Litecoin (LTC)

83.79

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.47

Євро (€)

42.18

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти