65% онлайн-продавців ховаються від споживача

26 березня 2018, 13:50
На 40% зросла кількість звернень українців до кіберполіції з минулого року, 65% онлайн продавців ховають інформацію про себе на сайтах і тільки кожен четвертий продавець техніки згоден видати фіскальний чек, без якого не буде офіційної гарантії та захисту прав cпоживача, а чиновники столичної Держпродспоживслужби розводять руками

Моніторинг інтернет-сайтів на предмет відповідності їх діяльності до законодавства України у сфері захисту прав споживачів провели до Дня захисту прав споживачів активісти Всеукраїнського руху "Молодь за права споживачів", молоді вчені та студенти Київського національного торговельно-економічного університету. Молодь промоніторила та обдзвонила 60 інтернет-сайтів, відібраних у пошуковій системі Google по ключових словах "купити техніку", "купити одяг", "купити парфуми".

"Аналогічний моніторинг галузі електроніки був проведений у 2017 році, але цьогоріч ми ускладнили завдання, дослідили вже три галузі – "Побутова техніка", "Косметично-парфумерні товари" та "Одяг". Хотілося подивитися на динаміку всередині галузі електроніки, а також порівняти її з іншими секторами торгівлі", – пояснила ініціативу Ольга Фреюк, активіст Всеукраїнського руху "Молодь за права споживачів".

Реклама

Всі показники споживчого інформування погіршилися, 65% онлайн продавців ховають інформацію про себе як юридичну особу на власних сайтах, натомість на 10% збільшилися лише показники в частині інформування споживача щодо якості товару. Тобто розхвалювати свій товар онлайн-продавці стали краще, а вказати юридичну особу продавця, відповідати за якість оформлення гарантійних зобов’язань, видавати законом встановлені розрахункові документи – ні.
"Особливо здивувала реакція онлайн-продавців на запит розрахункового документу на техніку з гарантійним талоном, яка з травня 2017 року продається з фіскальним чеком", – зазначила Ольга Фреюк. – Спостерігалися випадки розгубленості консультантів, які чують це запитання, хоча вже майже рік вони повинні реалізовувати складну техніку, яка підлягає гарантійному обслуговуванню виключно через касовий апарат. Згідно моніторингу цього року готовність видавати фіскальний чек задекларували 25% онлайн-продавців, що лише на 3% більше від минулорічних показників, коли норми про обов’язковість фіскального чеку ще не було".

Ноу-хау моніторинга 2018 року: 5 % онлайн-продавців готові були видати "змішаний документ" – кур’єр привезе вам товар – покупець отримає товарний чек, забираєте самостійно товар у офлайн-торгівлі – віддадуть фіскальний чек.

"Це сигнал, що ринок цей закон побачив і пристосувався до вимог: видає чеки тільки в фізичному місці продажу, де продавця легше ідентифікувати в порівнянні з онлайн-торгівлею", – зауважив Андрій Лига, член правління Всеукраїнської федерації споживачів "ПУЛЬС". – Закон щодо фіскалізації галузі техніки утримує її від тотальної неконтрольованості, як у випадку з одягом і косметикою, видають всього 7-15% фіскальних чеків. А невиконання інтернет-магазинами прямих вимог законодавства щодо видачі фіскального чека на побутову техніку зумовлено, в тому числі, й інституційною слабкістю фіскальних органів".

Реклама

Олег Заворотній, заступник начальника управління департаменту Кіберполіції Національної поліції України відзначив, що такою ситуацією зі споживчим інформуванням користуються справжні злочинці: "Якщо порівняти з 2016-2017 роками, то майже на 40% зросла кількість потерпілих і кількість злочинів. Паралельно споживач стикається з такими проблемами як гарантія, повернення товару чи повернення коштів. Такими адміністративними порушеннями займається Держспоживслужба".

Натомість її представник Олександр Лук’янюк, начальник управління захисту прав споживачів міста Києва, не зміг пояснити причини такої ситуації: "Як розуміти, що фіскалізована галузь техніки лише на 25% готова до видачі фіскального чека?". Чіткої відповіді чиновник не надав.