Чи буде так в Україні: як функціонують платні дороги в Угорщині

12 липня 2018, 16:55
"Зайцем" не проскочиш – мобільні бригади і камери "наздоженуть" всюди

Фото: Е. Перепелиця

В Україні скоро можуть прокласти першу платну дорогу Львів-Краковець. Цього року почнуть тендерні процедури. У сусідній Угорщині такі траси з'явилися ще в середині 90-х. Відтоді система зазнала численниих змін. І тільки тепер, як стверджують самі угорці, механізм роботи став майже ідеальним. Журналісти проінспектували платні дороги в сусідній країні.

Міла Коваль понад 20 років живе в Будапешті. Вона пам'ятає, коли всі дороги Угорщини були безкоштовними. Зараз також є альтернатива: одну і ту ж відстань можна подолати безоплатно – за годину-півтори, або, заплативши, і проїхати за 20-30 хвилин.

Реклама

Тутешня система контролю мало не найелектронніша в Європі. Навіть віньєтка, яку раніше ліпили на лобове скло, стала електронною – її можна придбати через інтернет, або просто на заправці надиктувати продавцеві номер авто. Коштує це задоволення не повних 10 євро на 10 днів на будь-яку дорогу.

Хто проскочить "зайцем" – заплатить штраф, мінімум 15 тис. форинтів – це приблизно 1,5 тис. грн. На заправках і в дорожніх кишенях порушників чекають мобільні бригади.

"Якщо зараз заїде машина, наші колеги перевірять, чи проплачена у неї віньєтка. Якщо так, його навіть не зупинятимуть. Якщо ні, і система показує, що він заїхав на платну дорогу менше шістдесяти хвилин назад, у нього ще є час придбати віньєтку. Але якщо вже пішла 61-ша хвилина, то він повинен заплатити штраф", – пояснив директор департаменту зі зв'язків з громадськістю Національного центру платіжних послуг Угорщини Сабулч Тюрук.

Реклама

Якщо порушник не попався мобільній бригаді, штраф наздожене його в вигляді листа. На платних відрізках працює більше сотні мобільних і стаціонарних камер, які роблять 500 млн фото на годину. Система розпізнає номери навіть при поганих погодних умовах.

Три роки тому в країні почала працювати система регіональних віньєток, після чого автобани стали доступнішими. Регіональна віньєтка майже в десять разів дешевше республіканської – близько 500 гривень на рік. В майбутньому Угорщина планує з'єднати платними дорогами всі великі міста країни.

Зараз в Угорщині півтори тисячі платних автобанів. До 2022 року країна планує побудувати ще 900 кілометрів. На брак грошей не скаржаться. Тільки минулого року з платних доріг до бюджету Угорщини надійшло понад 700 млн євро.

Реклама

Ще минулого року повідомлялося, що в Україні будують платну дорогу. Сайт "Сегодня" розбирався, хто нею їздитиме і за скільки. "Укравтодор" анонсував будівництво 2018 року першої платної дороги. На неї витратять близько 300 млрд грн. Будуватиме автобан приватна компанія за свій рахунок. Уже п'ять іноземних підприємств зацікавилися проектом.

У лютому нинішнього року Рада узаконила платні дороги в Україні. Депутати ухвалили закон, який дозволяє передавати на умовах концесії дороги загального користування державного значення для будівництва і експлуатації.