Як врятуватися від пілотів-самогубців: правила "профнепридатності" і штатні психологи

8 квітня 2015, 17:16
Експерт розповіла про те, які кроки допоможуть максимально вберегти пасажирів від непояснених помилок пілотів

Меморіал у пам'ять про загиблих на борту Airbus A320 в Альпах. фото AFP

Психолог Аміна Карімова дала рекомендації про те, як знизити ризик "людського фактора" з боку пілотів літака.

Нагадаємо, 24 березня на південному сході Франції розбився пасажирський Airbus A320, який прямував з Барселони в Дюссельдорф. На борту лайнера знаходилися 150 осіб: 144 пасажири і шість членів екіпажу. Передбачуваний винуватець цієї страшної катастрофи – другий пілот Андреас Любіца. Саме він керував літаком компанії Germanwings в момент катастрофи лайнера.

Реклама

Фото AFP

Член команди криміналістів професор Майкл Сокос повідомив німецькому виданню Bild про те, що Любіц міг навмисне знищити повітряне судно, себе і 150 осіб.

Реклама

Як виявилося, Андреас страждав від депресії і приховував свій стан від роботодавців і перевіряючих органів.

Генеральний директор авіакомпанії Lufthansa (власник Germanwings) Карстен Шпор сказав, що Любіц "хворів" на "синдром вигорання".

Реклама

В пам'ять про загиблих на борту Airbus A320 рідні та друзі запалили свічки. Фото AFP

За словами психолога, "людський фактор" – це багатозначний термін, що описує можливість прийняття людиною помилкових або алогічних рішень в конкретних ситуаціях.

"Будь-якій людині властиві обмеження можливостей або помилки. Не завжди психологічні та психофізіологічні характеристики людини відповідають рівню складності вирішуваних завдань або проблем. Помилки, що виникають при взаємодії людей і (навіть найдосконаліших) технічних систем, часто називають "людським фактором", – написала Аміна Карімова на своїй сторінці в Facebook.

У маленькому французькому містечку Ле-Верне, який розташований поруч із місцем аварії аеробуса А 320, встановили меморіал в пам'ять про загиблих. Фото AFP

Незрозумілий вчинок пілота Airbus A320, на її думку, змусив по-новому поглянути на те, як відбувається перевірка психологічного стану пілотів. "Більшість пасажирів припускають, що пілот, який керує літаком, на якому вони летять, проходить сувору перевірку психологічного стану, яка виявить, чи можна довірити йому сотні життів. Але чи так це? За словами колишнього голови відділення з льотної експлуатації в управлінні цивільної авіації Британії Майка Вівіана, медичне обстеження досить ретельне, але процес не включає в себе елемент психологічної перевірки. Кандидатів просять розповісти про себе, в тому числі про особисті інтереси і сімейні стосунки, а також запитують, чи не відчував він депресії і не замислювався про самогубство. Як з'ясувалося, процес перевірки спирається на відповіді кандидата і рішення експерта. У документі на три з половиною сторінки психологічному стану відведено лише шість рядків", – пише Аміна Карімова. Лікар спостерігає за кандидатом і робить необхідні загальні висновки по категоріях – зовнішній вигляд, мова, настрій, мислення, сприйняття, когнітивної, критичність до себе.

"По суті, вся відповідальність за людей з "синдромом вигорання" передана на самих пілотів, а не професійних психологів, психотерапевтів і психіатрів. Сайт Aviation Safety Network, який фіксує і аналізує інформацію про всі авіаційні події, повідомив, що не менше 12 авіакатастроф, що сталися протягом останніх 40 років, були навмисно спровоковані пілотами та іншими працівниками, які стосуються управління літаком. За останнє десятиліття це вже третя подібна авіакатастрофа. Так що необхідність реагувати на таку небезпеку назріла давно", – впевнена психолог.

Захиститися від випадків, коли людина, що страждає від депресії, вирішує померти разом з іншими людьми, на думку психолога, допоможе зміна правил безпеки польотів:

1. Должни бути розроблені правила встановлення "профнепридатності" співробітників тих галузей, де мова йде про життя людей.

2. Ця правила повинні стосуватися не тільки фізичного стану людини, а й психологічного.

3. Так компанії повинні ввести в свій штат професійних психологів, психіатрів, психотерапевтів, у функції яких буде входити не тільки медичний огляд раз на півроку-рік, а й супровід співробітників, схильних нестабільним станам.

4. Відповідальність за подібні катастрофи повинні нести не тільки директора і керівництво компаній, але і люди, які допустили "Андреас Любіца" до виконання своїх обов'язків.

"Ввівши ці правила, я впевнена, ми скоротимо кількість подібних подій в рази! І нікому не доведеться оплакувати своїх близьких, загиблих від непередбачуваних дій людини з "синдромом вигорання", – вважає психолог.