Які реформи потрібні Україні в першу чергу: відповідає Ігор Бураковський

9 листопада 2014, 08:00
Імплементація угоди асоціації з ЄС – путівник для української економіки, вважає експерт

Фото з архіву "Сегодня"

Провідні експерти країни, авторитети в галузі політики і економіки поділилися з "Сегодня.ua" рецептами реформ, які допоможуть подолати наслідки війни в Донбасі, анексію Криму, забезпечать зростання національного ВВП і добробуту громадян.

Ми задали співрозмовникам два питання: На яких саме реформах потрібно на ваш погляд зосередитися оновленої влади (включаючи новообраний парламент і майбутнійКабмін)? І в якій послідовності, їх реалізовувати?

Пропонуємо вашій увазі відповідь Ігоря Бураковського.

Монополія – шлагбаум для українських Гейтсів і Джобсів

Нинішня модель української економіки абсолютно безперспективна. І в цьому сенсі, якщо ми не проводимо реформи, ми фактично ставимо під загрозу існування України як незалежної держави. Це з одного боку. Навіть якщо не буде військових, або яких-небудь інших інтервенцій, то з нинішньою моделлю економіки ми будемо весь час перебуває в перманентній кризі. Весь час будемо відставати від нормальних країн. Які сьогодні розвиваються, в тому числі за рахунок реформації тих чи інших аспектів своєї економіки. І в середній і довгостроковій системі нинішня система не має майбутнього

У нас дуже повільно відбувається структурна перебудова економіки. У перебігу багатьох років ми використовуємо ті галузі, які ми використовували ще в часи СРСР: металургія, хімія, нефтехнологіческіе виробництва ...

І нехай ми щось заробляємо, поставляючи на міжнародний ринок, але очевидно, що країна розвивається по-іншому. У нас бюрократична система, при якій приватна ініціатива повсюдно стикається з різного роду проблемами – намагаючись внести інноваційний підхід. А з таким великим корупційним податком зрозуміло, що навіть якщо ми що то нове гарне придумаємо, воно просто не буде працювати.

Плюс у нас в різних сферах економіки досить серйозний рівень монополізму. Причому вони були створені не тільки олігархами, але через те, що велика кількість підприємців є членами влади і у владі багато підприємців, а якщо я можу домовитися про пільги за рахунок держбюджету, то за таких умов у мене немає сенсу займатися інноваціями – я отримаю те ж, що Стів Джобс (за рахунок своїх айфонів і айпадів) і Білл Гейтс (операційної системи). У нас дуже велика кількість споживання енергоресурсів, причому у нас енергонефектівность навіть вище, ніж в РФ, яка сидить на газі, вугіллі, нафти та інших природних ресурсах.

Бюджет різати максимально

У тому числі ця безперспективність полягає в тому, що на сьогоднішній день держава не може виконувати всіх своїх, а не тільки соціальних зобов'язань. Якщо підрахувати, по всім прийнятим законам і Конституції, скільки має держава виділяти грошей – то у нас на це просто немає грошей.

І потрібно чесно сказати, що зайвих грошей немає. Можливості для маневру істотно обмежені. Безліч країн проходили період обмежених витрат. Через відсутність фінасування окремих навіть дуже важливі статті – для того щоб оздоровити ситуацію і через певний період відновити рух вперед, і через деякий час – відновлювати колишні стандарти.

Бюджетний процес міняти необхідно таким чином, щоб максимально оздоровити держфінанси – без цього країна може стати повноцінним банкрутом, і будемо ми проводити реформи чи не будемо, але якщо в бюджетній сфері криза, то ясно, що країна нічого не зробить.

Ефект світлофора

Що стосується еволюції і революції то я вам приведу наочний приклад. Якщо ми на перехресті поставимо світлофор, де його ніколи не було, то це вже революція – адже тепер ми маємо чітке регулювання. Але потрібен час, поки люди звикнуть, що є світлофор і потрібно підняти голову і подивитися, який горить світло, не перебігати через вулицю

Так і в економіці – є те, що можна зробити дуже швидко, скажімо, відмовитися від більшості бюрократичних процедур, а якщо говорити про боротьбу з корупцією – якщо ми ці процеси запустимо і переконаємося, що ці процеси незворотні, це теж дасть незворотний результат.

Імплементацію угоди з ЄС цілком можна назвати путівником. Це дуже важливий інструмент. Ми зобов'язані в рамках цього договору прийняти приблизно імплементувати приблизно 350 актів ЄС в наше законодавство і окремих сферах сферах, технічного регулювання і зміни можуть бать достатньо существеннимі- але відразу хочу сказати, що угода сама по собі не працює, і якщо ми його імплементуємо – то буде позитивний результат, якщо ні – то ми упустимо черговий шанс – адже за нас це ніхто не зробить.

План Маршалла для України

Потрібен цілий ряд інституційних реформ. У тому числі реформи правоохоронних органів і судової системи, заходи по боротьбі з корупцією. Звичайно важлива реформа і держслужби, оскільки яке б кількість побажань про те, що потрібно зробити не було написано, але якщо не буде ефективною держслужби, ефективної держбюрократії – реформи приречені на невдачу. Останнє, що хотів би сказати, що ми дійсно перебуваємо в унікальній ситуації. З одного боку є дуже великий запит на зміни (нехай різні люди їх по -різному розуміють), причому є високий рівень мобілізації суспільства, орієнтованості на зміни, очікування на зміни і вимоги таких змін.

При цьому є досить високий рівень мобілізації міжнародного співтовариства, яке готове допомогти Україні, але ефективно воно може зробити коли воно чітко зрозуміє, чого хоче Україна і як вона буде це робити. Поки не буде такого запиту з боку України – то замість нас ніхто нічого не зробить.

Міжнародне співтовариство в принципі обіцяє Україні чималі гроші, але дуже багато залежатиме від того, як ми домовимося, і що ми отримаємо. На двосторонній основі, або може бути аналог нового плану Маршалла .

Ігор Бураковський – доктор економічних наук , стажувався і підвищував кваліфікацію за кордоном: в університеті Бірмінгема ( Великобританія ) , Інституті міжнародних відносин та Агентстві економічного планування ( Японія ) , Стенфордському університеті ( США ) . Глава правління неурядової експертної організації Інститут економічних досліджень та політичних консультацій , професор кафедри економічної теорії національного університету Києво – Могилянська академія .