Які реформи потрібні Україні в першу чергу: відповідає Леонід Кравчук

8 листопада 2014, 08:00
Перший президент пропонує провести реформу правоохоронних органів, скасувати недоторканність і виключити втручання президента в роботу парламенту

/ Фото: Олександр Яремчук

Провідні експерти країни, авторитети в галузі політики і економіки поділилися з "Сегодня.ua" рецептами реформ, які допоможуть подолати наслідки війни в Донбасі, анексію Криму, забезпечать зростання національного ВВП і добробуту громадян.

Ми задали співрозмовникам два питання: На яких саме реформах потрібно на ваш погляд зосередитися оновленої влади (включаючи новообраний парламент і майбутній Кабмін)? І в якій послідовності, їх реалізовувати?

Пропонуємо вашій увазі відповідь Леоніда Кравчука.

Доторканність для всіх

Перше, з чого потрібно починати – провести грунтовну реформу правоохоронних органів. Плюс судову. Це основа для того, щоб суди працювали, щоб правоохоронна система боролася з корупцією, щоб людина в країні почувався захищеним. Розуміючи, що якщо він живе за законом, то до нього будуть застосовані законні дії.

Друге – потрібно привести в порядок сам парламент. Потрібно відмовитися від недоторканності. Я не буду в даному випадку говорити, як я це розумію. Йдеться про повну недоторканність, або це недоторканність, яка існує в багатьох країнах світу, коли при виконанні службових положень діють якісь преференції для депутата, щоб він міг виконувати свої повноваження в повному обсязі безперешкодно.

Але якщо він збив пішохода, або вліз в корупційну схему або взяв хабар – на нього повністю поширюються закони, норми, кодекси, які діють для всіх без винятку громадян України.

Я теж пропоную, і вважаю важливим, що жодна посадова особа України не повинна мати недоторканність. Жодне. Ні судді, ні нрезідент, ніхто. Це абсолютно нормально. Тому що якщо ти йдеш на посаду і чого то боїшся, то краще не йти на цю посаду, відмовитися від неї. Так, є складнощі перехідного періоду, але цьому кінця і краю не буде. Уже 23 роки. Депутати або кандидати весь час заявляють про свої добрі наміри. І все починається спочатку. Потрібно привести в порядок парламент.

Коаліція поза владою президента

Необхідно дотримуватися всім логіки парламентської держави. Те, що робиться сьогодні – я не все розумію. Ну скажімо, в парламентській державі президент вносить пропозицію про прем'єра. І на цьому його функція в загальному , з формуванням коаліції, комітетів і т.д закінчується. Я розумію, що президент не може бути осторонь цих процесів, але прямо впливати – ні в якому разі. Потрібно знаходити такі форми. Вони, до речі, в західному світі давно знайдені.

Президент розуміє його повноваження, парламент розуміє свої повноваження і взаємодія – через фракції, через зустрічі з прем'єром, головою Верховної Ради, через дискусії в, зрештою, засобах масової інформації. Через прес -конференції... Президент впливає, він – всенародно обрана людина, він глава держави. Але якщо це буде (прямий вплив), негайно почнуться конфлікти.

Ми вже все це проходили. Я слухаю скажемо, що президент або Адміністрація президента говорить про те, що вона записує в пропозиції про коаліцію, що в АП будуть управління, які аналізуватимуть попередньо закони, вносити пропозиції і т.д. Але цього робити не можна. У президента є можливість за Конституцією після прийняття закону, який подається президенту, - він має конституційне право вносити зміни і відправляти на повторне голосування. Але якщо це буде попередньо, то це буде, як в ЦК.

Слідами ЦК КПРС

Я вам скажу, як було в ЦК: готувалися якісь документи в президії Верховної ради, або у Верховній Раді. Їх ніхто не виносив на обговорення. Спочатку направляли їх в ЦК, відділи в ЦК дивилися, доповідали секретаріату. Секретаріат робив зауваження, направляв до Верховної Ради. Верховний рада ще до обговорення приводила у відповідність із зауваженнями в ЦК, і приймалося вже те рішення, яке задовольняло Центральний комітет. Редактор журналу "Перець", цікава людина, дотепник – так він казав: "Куди ти йдеш? Несу лайно на аналіз калу". Тобто все потрібно нести в ЦК для аналізу. Тепер хочуть щоб несли ... Так було при Януковичі – економічний відділ там все спочатку переглядав, приводив у відповідність. Потім передавав до Верховного світло в більшість. Не можна цього робити.

Потрібно привести в порядок політичну логіку парламентської держави. Тому що конфлікт неминучий. Бо саме з цього почався конфлікт між Ющенком іТимошенко. Тому я хотів би, щоб ми всі це зрозуміли. Або ми дотримуємося логіки парламентської держави – так записано в Конституції, або давайте відміняти це – сказати слухайте ...

Виходить так – якщо адміністрація президента займається – тоді порядок. Якщо хтось інший – порядку немає. Не можна так, це буде конфлікт. Я вже цих конфліктів надивився і треба, щоб колись почалося виконання Конституції і закону – усіма: і президентом, і Адміністрацією президента і Кабінетом міністрів і Верховною Радою. Верховна Рада повинна виконувати Конституцію – поважати президента, а президент – виконувати Конституцію, поважати Верховну Раду. Інакше – конфлікт, конфлікт і ще раз конфлікт .

Леонід Кравчук – перший президент незалежної України , народний депутат II – IV скликань , кандидат економічних наук , професор ряду національних і зарубіжних університетів .