Якої допомоги шукають бійці: дізнаються про виплати і можливості не платити аліменти

1 грудня 2016, 07:41
Волонтери, які продовжують допомагати бійцям матеріально, кажуть, що зараз, звичайно, ситуація на фронті помітно покращилася із забезпеченням, але за деякими найменуваннями дефіцит є і буде

На фронті часом не вистачає запчастин і бензину для машин. Фото: АФП

Бійці, які повернулися з фронту, все частіше звертаються за допомогою до юристів. З початку року їх кількість зросла більш як вдвічі.

Спеціально для "Сегодня" "Юридична сотня" вперше склала перелік топ-проблем, з якими все частіше приходять їх "підопічні" на громадянці. У лідерах – питання, які стосуються продовження або розриву військового контракту, оформлення пільг при отриманні житла, грошової компенсації за житло, умов отримання земельних ділянок і пільг за наявності кредиту.

Реклама

500 ДЗВІНКІВ НА МІСЯЦЬ. Голова "Юридичної сотні" Леся Василенко говорить, що зараз волонтерам доводиться щомісяця обробляти більше 500 звернень від ветеранів. "Ще на початку року таких дзвінків було не більше 200 на місяць, – каже Василенко. – І, як показує практика, дуже багато звернень пов'язані з тим, що місцева влада далеко не скрізь повноцінно допомагає ветеранам, а ті, зіткнувшись з труднощами, звертаються насамперед до волонтерів, не бажаючи оббивати пороги чиновників". Так, наприклад, в жовтні найчастіше скаржилися на затримки з виплатами грошового забезпечення та проблеми з виділенням земельних ділянок. "В одних регіонах краще розібралися в питаннях пільг оплати "комуналки", а тим часом в інших ситуація стала ще гіршою, ніж була трохи раніше. Наприклад, у Львівській області багато програм допомоги, і вони працюють, в східних областях – таких програм менше і менше бюджети на їх виконання", – каже Василенко. За її словами, на практиці демобілізованим бійцям складно отримати житло, якщо ветеран не є... інвалідом. Активісти кажуть, що зараз в кожній області є юристи-волонтери, які безкоштовно надають консультації тим, хто звернувся. І додають: нещодавно матері одного із загиблих добровольців допомогли добитися отримання документів, що її син загинув через поранення в бою, а іншому пораненому бійцю допомогли добитися виплати одноразової грошової допомоги.

ТРАВА І АЛІМЕНТИ. Однак не обходиться і без курйозів. Активісти кажуть, що деякі бійці звертаються, м'яко кажучи, не за адресою. Як розповіла нам волонтер Інеса Роговська, юристам-волонтерам запам'яталися дзвінки, коли учасник бойових дій на повному серйозі запитав про алгоритм покупки трактора, а інший ветеран шукав можливість змусити селищного голову викосити траву. Деякі демобілізовані намагалися дізнатися, чи можна не платити аліменти, якщо ти воював, а один із тих, хто звернувся, мабуть, переплутавши, куди дзвонить, навіть запитав, як отримати грошову допомогу за сина, який воював на боці бойовиків. "А одного разу на гарячу лінію надійшов незвичайний дзвінок і відбувся такий діалог: "Як мені потрапити до квартири?" – запитав той, хто телефонує. Оператори відповіли: "Уточніть запитання, будь ласка". На це прозвучало наступне: "Мене дружина вигнала! Два тижні тому. Я живу на вокзалі в Києві. Вона мене не пускає додому. Як мені потрапити додому?" – розповіла нам Роговська. Оператори перепитали: "Ви до поліції зверталися?" – після чого той, хто звертався, відповів: "Ні. Вона крутить з поліцейським!". Втім, за словами волонтерів, курйозні звернення поодинокі.

РЕЗИНА І ЛІКИ. Волонтери, які продовжують допомагати бійцям матеріально, кажуть, що зараз, звичайно, ситуація на фронті помітно покращилася із забезпеченням, але за деякими найменуваннями дефіцит є і буде. "У бійців є транспорт, який закуповували волонтери. Простіше кажучи, не відомчий. Для такої, фактично необлікованої техніки, офіційно не закуповуються ні гума, ні запчастини, тому є дефіцит", – говорить волонтер Іван Звягін. Не зникла і потреба в ліках – їх часто не вистачає на передовій. Але є і те, що завжди в дефіциті, – це дитячі малюнки. Як розповів нам один із захисників Донецького аеропорту, бійці завжди були раді отримати привіт і подяки від діточок.

Реклама

РЕКОРД. Прохання, адресовані волонтерам, – це лише частина звернень від бійців і військовослужбовців. Своя гаряча лінія є і у Міністерства оборони. І, як повідомляють у відомстві, вона багатопрофільна. Наприклад, є лінія для бажаючих служити за контрактом, лінія, куди можна поскаржитися на неякісне речове та продовольче забезпечення, а також пряма лінія для військовослужбовців, яким потрібна допомога з соцзабезпечення.

Втім, як кажуть в Міноборони, всі рекорди звернень за останні роки побили ті, хто 2014-го звернувся, щоб стати добровольцем. Тільки за 10 перших днів існування загальноміністерської гарячої лінії тоді звернулися близько 5 тис. осіб, які виявили бажання записатися до добробатів. Керівництво Міноборони навіть опублікувало заяву, що прийняти всіх буде складно, і запропонувало службу в частинах боєзабезпечення.

Зараз, крім гарячої лінії, Міноборони пропонує атошникам і їхнім родинам повідомляти про проблеми за допомогою інтернет-звернення на сайті відомства. За півтора року таких звернень нарахували понад 700.

Реклама