Обман у супермаркетах: як українцям підсовують зіпсований товар

20 березня 2016, 23:39
Як показує практика, продавці навмисне подовжують термін реалізації продуктів

Легким рухом ножа млинці з сиром перетворюються... в млинці з лівером. Та ще й протухлі. Обман у супермаркетах – зовсім не випадковість чи прикра помилка.

Як показує практика, продавці навмисне подовжують термін реалізації продуктів. А коли їх ловлять на обмані – обіцяють викинути прострочений товар. Але чи викидають? І де гарантія, що несвіжі продукти знову не опиняться на полицях? У Всесвітній день захисту прав споживачів "События недели" вирушили з перевіркою в столичні супермаркети. І ось що з цього вийшло.

Реклама

Наталя – молода мама. Годує малюка грудьми, тому й до свого харчування ставиться серйозно.

А ось її матір замість сирних купила млинці зовсім з іншою начинкою.

"Там була якась печінка, і навіть не печінка, а більше схоже на лівер. І дуже погано пахло", – каже киянка.

Реклама

Як виявилося, млинці давно пережили свій термін придатності. Хоча, інформація на упаковці зазначалася: продукт – свіжий.

"Дивлюся, що ніби як кілька етикеток. Чотири наклейки. І найперша наклейка – це млинці з печінкою, вони були запаковані 18 грудня 15-го року, і термін дії був вказаний до 17 січня. А четверта наклейка – сама верхня – вона вже говорила про те, що млинці – з сиром, і вони були запаковані в березні і продовжені до 2 квітня", – продовжує Наталя.

Наталя повернулася в магазин разом з чоловіком, щоб повернути прострочений товар і отримати за нього компенсацію. Для адміністратора, очевидно, ця процедура була не новою.

Реклама

У супермаркеті повернули тільки вартість продуктів. Компенсацію за отруєння чоловіка і мами платити відмовилися.

Але, можливо, виправилися? "События недели" вирішили перевірити – чи вдасться знайти в цьому магазині непридатні до споживання товари?

Допомагати у проведенні експерименту буде випусковий редактор програми "События недели" Анастасія Образцова. Настя – мама двох дітей, тому знає толк у якісних свіжих продуктах.

Поки Настя зайнята пошуком, звернемося до правозахисника із запитанням – чи можуть українські споживачі відчувати себе у безпеці?

"Держава таку пасивну позицію займає. Тобто начебто норми є, але особливо допомогти тобі... Якщо порівнювати можливості споживача і можливості підприємства, вони не порівнянні. Звичайно, споживач свідомо у програшній ситуації", – говорить Олег Кобилецький, адвокат.

Тим часом, за 5 хвилин у магазині Настя знайшла дивного і сумнівного вигляду ковбасу. Можна побачити – що з нею щось не так, термін дії не вказаний взагалі. Далі, перепелині яйця – тут все очевидно: дата 19 січня 2016 року. І ось тут ми читаємо білим по червоному, що термін зберігання 25 діб. Також незрозуміла упаковка з половинки одноразової тарілочки, нарізана ковбаса, яка чомусь може зберігатися 4 місяці. Хліб – черствий, при цьому написано "Хліб свіжий пшенично-житній". І ось такий чудовий товар – маргарин. Упакований 24 грудня минулого року.

Якщо випусковому редакторові не важко протягом 5 хвилин знайти несвіжий маргарин, то що можна говорити про літніх людей?

Звертаємося з "уловом" у Держспоживінспекцію, яка зобов'язана захищати права споживачів.

Сліпченко Анастасія, головний спеціаліст відділу контролю у сфері внутрішньої торгівлі Управління захисту прав споживачів та реклами держспоживінспекції України, одночасно пояснює – які ж функції органу.

"Держспоживінспекція, її фахівці ходять на перевірку, розглядають суть скарги, проявляють і підтверджують факти порушень. Якщо були порушення, то застосовують штрафні санкції", – говорить вона.

Але на практиці, – каже адвокат Олег Кобилецький, – оштрафувати магазин вдається рідко. Та й самі санкції – сміховинні.

Більш того, визнається юрист, держспоживінспекція, яка повинна відстоювати права споживачів, нерідко підіграє іншій стороні.

Минув день, і ми з Настею спробуємо повернути в магазин продукти, щодо яких у нас виникли запитання.

Адміністрацію маркету наші претензії здивували. "Прострочення" визнали – тільки щодо яєць.

Гроші нам все-таки повернули. Але немає гарантії, що зіпсовані продукти знову не потраплять на прилавки.

Наталя, сім'я якої отруїлася простроченими млинцями, задовольнятися вибаченнями продавців не збирається.

"Ну що б я порадила власнику цього магазину: я б порадила йому постійно споживати цю продукцію, яку він продає, щоб він цим харчувався на сніданок, обід і вечерю. І годував цим своїх дітей. І мені б хотілося, щоб такі магазини не існували в Україні", – говорить вона.

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События недели" на каналі "Україна".