"Відкрите місто": як боротися з міськими проблемами в інтернеті

29 квітня 2015, 07:40
Українці найчастіше скаржаться на ями на дорогах, брудні вулиці і розбиті тротуари

<p>Фото: О. Консевич</p>

Реклама

Кожен день ми стикаємося з проблемами, які неприємно дратують – сміття, відкриті люки, відсутність дитячих майданчиків у дворі. Фонд Східна Європа з 2013 року реалізує проект "Відкрите місто", який допомагає громадянам взаємодіяти з владою, громадськими організаціями, представниками бізнесу для вирішення актуальних питань. Зараз до ініціативи приєдналися 18 міст, а Сегодня.ua побувала в найбільш активному – Тернополі.

Пам'ятник Незалежності. Фото: О. Консевич

Реклама

Унікальний приклад

Тернопіль тільки у вересні минулого року став активно працювати з "Відкритим містом", але вже встиг показати найкращі результати. За словами помічника мера Максима Черкашина, Тернопіль – унікальне місто для проекту, тому що спочатку довелося працювати без допомоги громадській організації. Зазвичай саме активісти допомагають організувати людей і беруть на себе функції модераторів. "Спочатку було двостороннє співробітництво – міська рада – "Відкрите місто". Ми ставили за мету домогтися того, щоб все працювало. Ми заповнили матрицю проблем. Що це означає? Якщо є проблема – сміття, наприклад, я повинен подумати, хто буде її вирішувати. Згодом ми зібрали виконавців і розповіли їм про платформу, зареєстрували їх. Працювали 2-3 тижні в тестовому режимі", – розповідає він.

Реклама

Тернопіль. Фото: О. Консевич

З часом стала допомагати організація "Файне місто", вона з лютого цього року модерує повідомлення і стежить за рішенням проблем. Член організації Рустам Ергешов розповідає про статистику. Виявляється, за такий короткий проміжок часу по місту було зареєстровано 572 повідомлення. "Зареєстровані користувачі – 398, але це з тими користувачами, які зареєстровані від міської ради, тому що вони мають відписувати про вирішення проблем", – уточнює активіст. Зараз більшість проблем "закриті" – вирішені або будуть вирішуватися найближчим часом. Близько 25% проблем прийняті до розгляду. "Це дуже хороша статистика, в порівнянні з іншими містами. Ми перші по активності користувачів. Але є одне "але", недолік. Наприклад, проблема – ями на дорозі. Користувач написав, сфотографував, відписка житлово-комунального господарства така – "Дана територія є в титульному списку ремонтних робіт у цьому році". Вони "закривають" цю проблему, але користувач її знову "відкриває" і каже: "По факту, покажіть, що ви зробили". Тут і управління правильно робить, і користувач, тому треба зробити статус "перенесення терміну" або "виконання до...", – вважає Рустам Ергешов. Зараз у місті є 10-15 активних користувачів, які не просто повідомляють про проблеми, а й стежать за їх виконанням.

Поврежденное ограждение у озера. Фото: opencity.in.ua

Реакція суспільства. Фото: opencity.in.ua

Результат. Фото: opencity.in.ua

Контроль та ініціативність

Користуватися ресурсом дуже легко. Треба зареєструватися і написати повідомлення, а модератори опублікують його. Далі прохання потрапить в управління, відповідальне за зазначену проблему. Не треба витрачати час на пошук "крайніх", написання заяв і телефонні дзвінки. "Мені легше написати через платформу, я не маю можливості в робочий час бігати по інстанціях. Пам'ятаю якось мене все дістало, і я ходив до начальника скаржитися, але потрібне посередництво. Комусь легше з папером працювати, комусь з комп'ютером і телефоном", – розповідає Михайло Онишків, активний користувач платформи.

Фото: opencity.in.ua

На вирішення проблеми у служб є місяць, але керівництво міста намагається розібратися зі зверненнями оперативно. Цьому сприяє те, що кожного тижня міський голова Сергій Надал отримує звіт про ситуацію в місті і скарги користувачів "Відкритого міста". У міській раді головною перевагою ресурсу вважають публічність. "Коли ви куди дзвоните, хто про це знає, крім вас? А тут ви ставите обговорення проблеми в цілому. І самі чиновники, вирішуючи проблему, ставляться до цього відповідально. Для нас це додатковий інструмент, тому що раніше були стандартні – звернення громадян, служба 1580, прямі ефірі міського голови, Facebook. І класно, що є аналітика – ми можемо дивитися по яких вулицях найбільше скарг і яких служб це стосується", – зазначає Максим Черкашин.

Клацніть на скріншот, щоб збільшити.

Єдине, місту потрібно буде активізувати роботу з громадськістю, щоб люди самі намагалися брати участь у вирішенні проблем. "Зараз буде розвиватися проект "Громадський актив Тернополя". Ми хочемо працювати із зареєстрованими активістами "Відкритого міста". Наприклад, якщо є поламаний дитячий майданчик, то можна зібрати жителів, поговорити, є статут про громадські ініціативи, зборах громадян. Ми можемо написати протокольні рішення – віддати міській раді. Далі ніщо не заважає скинутися і відремонтувати. Основне завдання – активізувати суспільство", – вважає член ГО "Файне місто".

Але в Тернополі вже можна говорити про те, що люди почали діяти. Нещодавно екстремали міста розмістили на порталі "Відкрите місто" прохання про створення скейтпарку і активно включилися в обговорення ініціативи з владою. "Ми пішли на зустріч, тому що вони зараз катаються біля пам'ятників. Крім того, у наших велосипедистів дуже хороші показники, вони готуються до міжнародних чемпіонатів. Вони сказали, що можуть показати, де було б добре організувати таку площадку. Їм запропонували бульвар Куліша і вони категорично від нього відмовилися. Ми прислухалися до них і знайшли інше місце – у парку Топільче. Також у парку Шевченка будуть піддони, які облаштують велосипедисти", – зазначає помічник міського голови.

Парк Топільче. Фото: wikimedia.org

Вигода для всіх

Проект розпочав свою роботу з 5-ти міст України. "В даний час, систему "Відкрите місто" вже використовують у 18 містах, починаючи від маленького Добротвора Львівській області і закінчуючи великим Запоріжжям. Ведемо переговори і з іншими містами, адже критично важливим є бажання місцевої влади і місцевих громадських організацій бачити проект в своєму місті", – розповідає менеджер програм Фонду Східна Європа (ФСЄ) Юрій Піскалюк.

За його словами, за час існування платформи було опубліковано 3079 проблем, з них 2583 прийнято в роботу, а 1424 – вирішено. "Зрозуміло, що не всі питання можна вирішити в один момент, оскільки можливості місцевих бюджетів в умовах кризи обмежені. Але люди повинні знати, що влада їх чує, знає про проблеми і намагається їх вирішити. Електронна комунікація з органами місцевої влади вигідна для всіх, – зазначає Юрій Піскалюк. – Для влади – це механізм швидко дізнатися про проблему (наприклад відкритий люк, неприбране сміття, непрацююче освітлення) та її вирішити, розуміти пріоритети жителів, наповнювати цільові програми. Для жителів – можливість повідомити про проблеми максимально просто через ефективний канал комунікації, відчути себе причетними до вирішення міських проблем, зробити життя своїх родин і сусідів комфортним. І найголовніше, що система "Відкрите місто" – максимально відкрита і прозора. Тобто, якщо користувач вважає, що його проблема насправді не вирішена, він має можливість повторно звернути на це увагу".

Фото: О. Консевич

Ініціатори проекту планують додати до сервісу нові функції. Впоратися з великим масивом інформації можна буде завдяки краудсорсингу, коли кожен зареєстрований користувач зможе розміщувати інформацію про корисні об'єкти, які йому відомі, а всі інші користувачі зможуть користуватися "плодами" колективної праці. "Вже скоро жителі зможуть ініціювати і підтримувати місцеві петиції, а місцева влада враховувати побажання громадян при визначенні пріоритетів розвитку суспільства. Тоді, наприклад, місцева влада зможе визначити, що слід зробити в першу чергу: відновити фасад будівлі головного театру, або облаштувати місцевий ринок, або щось ще. Також вже є можливість наносити на карту кожного міста і описувати "Корисні об'єкти", починаючи від велопарковок або точки з вільним Wi-Fi, і закінчуючи укриттями або місцями збору небезпечних відходів", – розповідає менеджер програм ФСЄ.

У тернопільських тролейбусах є Wi-Fi, але в основному транспорт дуже старий. Фото: О. Консевич

Ще одна перевага сервісу – доступність мобільних додатків. Близько 15% користувачів заходять на сайт, використовуючи смартфони. "За нашими прогнозами цей відсоток буде збільшуватися. Додатковий поштовх цьому дасть впровадження стандарту 3G, який ми всі з нетерпінням чекаємо. Близько 70% відсотків заходів з мобільних пристроїв відбувається через операційну систему Android, а 22% – через iOS", – додає Юрій Піскалюк.

www.OpenCity.in.ua – платформа, яка реалізована в рамках проекту "Відкрите місто: посилення участі громадян у розвитку місцевої громади" і є ініціативою Фонду Східна Європа. Виконується за фінансової підтримки Фонду Ч. С. Мотта. Енергетична компанія ДТЕК надала фінансову підтримку для поширення проекту на міста своєї діяльності.