Відставання і комплекси: як дистанційне навчання впливає на дітей

11 вересня 2020, 08:08
Учням на дистанційному навчанні необхідна підтримка, вважають психологи

Навчальний рік тільки почався, а по всій Україна школи одна за одною закриваються на новий карантин. Щоб весь клас або навіть школа перейшли на дистанційне навчання достатньо одного хворого. І чим далі, тим більше навчальних закладів підуть в онлайн. Зараз Україна на третьому місці за кількістю нових хворих на COVID-19 у Європі

Дистанційне навчання – це єдиний вихід, щоб не наражати на небезпеку дітей і вчителів. Але така форма навчання негативно позначається на соціалізації дітей і успішності, вважають фахівці.

Реклама

Сайт "Сьогодні" дізнався, як дистанційне навчання впливає на соціалізацію дітей і здатність вчитися.

Менше живого спілкування і більше гаджетів

Для дітей спілкування з іншими людьми – важливий спосіб власного розвитку, розповідає психологиня центру "Нейрофлекс" Віталіна Устенко. Особливо це стосується підлітків, коли спілкування з однолітками і дорослими виходить на перший план.

"Завдяки, здавалося б, безглуздим розмовам або прогулянками по парку, підлітки формують образ власного "Я", визначають життєві пріоритети, знаходять цілі і будують картину світу", – зазначає Віталіна Устенко.

Але, що буде з дитиною якщо її ізолювати? Спілкування через онлайн-платформи не може замінити живе спілкування. Комунікація стає натягнутою, якщо у підлітка немає можливості відкрито поговорити з друзями.

Реклама

"Таким чином онлайн-спілкування істотно знижує відчуття безпеки і приватності, оскільки розмову можуть підслухати або перервати", – зазначає психологиня.

Гірше буде, якщо дистанційне навчання затягнеться надовго і не буде чергуватися з "живим". Дитина просто не зможе розвиватися, каже Олена Гончарова, колишня педагог, а нині керівничка з комунікацій. Це пов'язано з тим, що під час онлайн-уроку складно побудувати обговорення в класі, менше можливості задавати питання, а формат обмежує мислення, здатність аналізувати.

Навчальний рік в Україні стартує традиційно 1 вересня. Фото: REUTERS/Zorana Jevtic

Під час дистанційного навчання дитина бачить тільки картинку з екрану і чує звук, – не включається багато інших соціальних елементів, зазначає Спартак Суббота, психіатр і науковий директор Інституту когнітивного моделювання.

Реклама

"Школярам необхідно взаємодіяти з учителем і однолітками безпосередньо. Тобто, школа – це місце, де людина вчиться вчитися, а не просто здобуває освіту, адже освіту здобувають після школи. В такому випадку дистанційне навчання складніше. Однак, це значно краще, ніж наражати себе і оточення на небезпеку. Зараз треба прийняти умови і навчитися жити у нових реаліях. Так буде тривати ще певний час, однак діти дуже швидко пройдуть ресоціалізацію і адаптуються до нормального процесу навчання. Тобто, це не буде якоюсь проблемою і повернеться на свої кола без серйозних наслідків ", – резюмує Спартак Суббота.

Від відставання у навчанні до комплексів

Ефективність онлайн-навчання точно не буде такою ж, як в школі, впевнена Вікторія Родінкова, мама двох дітей і професорка Вінницького національного університету.

"Спостерігаючи за звичайним спілкуванням дітей, не можу не визнати, що і без карантину багато спілкування сучасних дітей відбувається онлайн. Навіть тих, які вийшли на вулицю на спільну прогулянку і сіли на одній лавці поруч і грають між собою в онлайн-гру. Інше питання, що ефективність самого навчання не буде точно такою ж, як у школі. Від старших школярів ще можна домогтися високого результату. Від молодших, де вчителю постійно потрібно зорове підкріплення і застосування різних механізмів спонукання до роботи над завданням, це буде складніше", – говорить Вікторія Родінкова.

Дистанційне навчання і справді буде менш ефективним, зазначає психіатр Спартак Суббота. Мозок сприймає і пов'язує певне місце з певним завданням. Наприклад, щоб добре спати необхідно користуватися ліжком тільки для сну. На кухні – тільки їсти, а не нести їжу до ліжка.

"Точно так і з освітою: має бути місце, де люди вчаться. Школяру дуже складно сприймати свою кімнату як місце для навчання. Тому процес навчання буде погіршуватися, а інформація гірше сприйматися", – зазначає Спартак Суббота.

/ Фото: Reuters

Разом з тим, у дітей можуть з'являтися комплекси, каже Віталіна Устенко. Дистанційне навчання загострить проблему з матеріальним становищем сімей – у когось може не бути інтернету або необхідних гаджетів, що буде впливати на результати навчання.

"Дитина, яка не отримує якісної кваліфікованої та безперервної освіти, має менше шансів на успіх у сфері освіти і роботи в юному і зрілому віці. Тому відсутність доступу до інтернету і необхідних гаджетів можуть викликати у дітей і підлітків заздрість, а потім – комплекс неповноцінності, незадоволення собою, своєю родиною", – зауважує психологиня.

Що можуть зробити вчителі і батьки

Батькам і вчителям залишається тільки пристосуватися до нової формальності, вважає Спартак Суббота. Вчителі на скільки можуть, на стільки і викладаються, викладаючи дистанційно. Для вчителів вже є курси, які допомагають навчиться подавати інформацію дистанційно, оскільки вчити "вживу" і через онлайн-платформи – речі абсолютно різні.

"Батьки можуть тільки підтримувати дитину, оскільки психологічно тиснути – це найгірший варіант, школяреві й так складно засвоювати інформацію. Більшість дітей не отримують інформацію освітнього характеру через комп'ютер, як правило, комп'ютер асоціюється з дозвіллям, а не з навчальним або робочим процесом", – зазначає Спартак Суббота.

Про технічне забезпечення дітей, у яких немає комп'ютера або інтернету мають подбати громади або держава.

Без психологічної підтримки під час карантину учням, їхнім батькам і вчителям не обійтися, вважає Віталіна Устенко.

"Кожна з перерахованих груп зустрічається з власними проблемами і труднощами на самоізоляції. Головною небезпекою для міжособистісних стосунків є віддаленість і страх спілкування для уникнення зараження. Страх захворіти може переноситися на страх спілкування з іншими загалом. Саме тому важливим є створення груп, які безпечні для спілкування, самовираження та взаємопідтримки. Вони можуть проводитися і в онлайн-форматі, але з модерацією кваліфікованого психолога", – зазначає Віталіна Устенко.

Нагадаємо, у Київської області 14 шкіл перевели на віддалену роботу через те, що школярі і вчителі заразилися коронавірусом.


Чи пристосована українська шкільна програма до дистанційної освіти дивіться у сюжеті новин "Сьогодні":