Чи прилетить Boeing до нас: як домовленість з американською компанією вплине на українську авіацію

18 травня 2019, 07:00
Нам потрібна модернізація літаків, а американцям – заміна російських ракетних двигунів

Українську бойову авіацію може чекати оновлення. Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олександр Турчинов зустрівся з директором з питань оборони і космічної безпеки в компанії Boeing Стенлі Прусінскі. Сторони обговорювали двостороннє співробітництво в авіаційній і космічній сфері. Журналісти "Сьогодні" вирішила з'ясувати, чим Boeing і Україна можуть бути корисними один одному.

Україна і Boeing

Повідомлення про зустріч Олександра Турчинова із Стенлі Прусінскі з'явилися 19 квітня. За інформацією прес-служби РНБО, сторони обговорювали співробітництво підприємств української "оборонки" та космічної галузі з компанією Boeing, а також перспективи спільної роботи у військово-технічній сфері. Зокрема, проекти оновлення винищувальної і штурмової авіації Збройних сил України.

Реклама

Зі слів Олександра Турчинова, компанія Boeing є провідним світовим підприємством в аерокосмічній галузі, а її військові літаки і вертольоти "значно перевершують російські аналоги".

Стенлі Прусінскі заявив, що сподівається на довгострокову співпрацю з Україною, оскільки вважає її "інтелектуальним центром Східної Європи". Інші деталі переговорів між Олександром Турчиновим і представником Boeing тримаються у секреті.

Що потрібно нам

За даними інформаційно-консалтингової компанії Defense Express, єдиним варіантом оновлення парку української бойової авіації є її модернізацію. Це пов'язано з тим, що розробники і виробники дісталися нам у спадок від СРСР літаків МіГ-29, Су-27, Су-25 і Су-24 залишилися в Росії, військово-технічне співробітництво з якої припинено. Те ж саме стосується і бойових вертольотів. У нашій країні знаходяться підприємства, здатні ремонтувати літаки і вертольоти, а також оснащувати їх додатковим сучасним обладнанням.

Реклама

Головними напрямками модернізації є установка на наші літаки новітніх засобів захисту, радіозв'язку, навігації, радіолокаційного обладнання та високоточної зброї.

Ці роботи в тій чи іншій мірі проводяться для всіх бойових літаків, що є в розпорядженні української армії. Наприклад, ще 2014 року ЗСУ взяли на озброєння відразу 4 "навчально-бойові" модифікації літака Су-27.

Також улітку минулого року державне підприємство "Одеський авіаційний завод" представило власний варіант модернізації літака-розвідника Су-24МР. Ставка робилася на підвищення дальності виявлення наземних цілей, забезпечення відповідності засобів навігації вимогам ICAO і стандартам НАТО, а також на можливість більш оперативного отримання розвідувальної інформації.

Реклама

До того ж, українські підприємства модернізують винищувач МіГ-29 до варіанту МУ1. Цей комплекс поліпшень, крім капітального ремонту кожного з літаків, спрямований на збільшення дальності виявлення повітряних цілей, поліпшення точності виведення літака в задану точку і розширення можливостей контролю і реєстрації параметрів технічного стану літака. Зараз в армії знаходяться 10 таких літаків – остання машина прибула у війська в березні 2019 року.

Ще істотнішою є модернізація МіГ-29 до варіанту МУ2. Він уже передбачає установку на винищувачі сучасної системи управління озброєнням, а також ракет "повітря-земля" і керованих бомб. Модернізація МіГ-29 до варіанту МУ2 відбувається на потужностях Львівського авіаремонтного заводу. Станом на січень 2019 року було відомо як мінімум про один практично готовий до випробувань екземплярі МіГ-29МУ2.
І, нарешті, на початку квітня 2019 року, в розпорядження ЗСУ надійшов штурмовик Су-25, модернізований до варіанту М1К. В межах цього варіанту модернізації літак отримав капітальний ремонт, новий цифровий приціл, навігаційне обладнання та поліпшену радіостанцію українського виробництва. В результаті такої модернізації підвищилася точність навігації при польотах на будь-яких висотах, а також точність бомбометання і стрільб по наземних цілях.

Що можуть вони

Американська корпорація Boeing є найбільшим світовим виробником авіаційної, військової та космічної техніки. Найбільше на слуху пасажирські літаки Boeing. Однак у "портфелі" компанії є й різна військова техніка.

Це, наприклад, відомий у всьому світі стратегічний бомбардувальник В-52, що перебуває на озброєнні армії США з 1950-х років, важкий транспортний літак СН-47 Chinook, палубний літак радіоелектронної боротьби ЕА-18 Growler, а також експериментальний літак системи протиракетної оборони Boeing YAL-1. Цей літак оснащений потужним бортовим лазером, здатним знищувати літальні апарати супротивника.

Навряд чи українську армію зацікавили б стратегічні бомбардувальники або палубна авіація, оскільки у нас такій авіації просто нізвідки злітати. Зі слів військового експерта Михайла Жирохова, українська сторона не планує закуповувати у США літаки такого типу. Водночас, за словами члена комітету ВР з питань нацбезпеки і оборони Дмитра Тимчука, американці пропонували нам винищувачі F-15, які, втім, досить складні в експлуатації і вимагають серйозної підготовки екіпажів.

"Йшлося про закупівлю літаків за тим принципом, як закуповувалися протитанкові комплекси Javelin. Тобто американський уряд виділяє нам кошти, на які й відбувається закупівля літаків. Однак поки невідомо, чим закінчилися ці переговори", – уточнив Тимчук.

Розробником F-15 є не Boeing, а інша американська корпорація – McDonnel Douglas.

Зараз американська військова допомога продовжує носити переважно "нелетальний" характер – тиждень тому до України прибули 35 військових позашляховиків Humvee, а протягом року очікується поставка засобів артилерійської розвідки, зв'язку, радіоелектронної боротьби, приладів нічного бачення, медичного обладнання, мобільної багатофункціональної техніки і летального оборонного озброєння. Очевидно, це знову будуть Javelin – про завершення переговорів щодо поставок цих протитанкових ракетних комплексів президент Петро Порошенко говорив наприкінці березня.

Однак крім літаків і вертольотів, корпорація Boeing виробляє радіолокаційне обладнання, засоби навігації, а також керовані і високоточні засоби ураження. Ось в цій сфері, вважає Михайло Жирохов, співпраця з українською стороною може виявитися цілком плідною.

"Може йтися про адаптацію обладнання західного виробництва до радянської авіаційної техніки. Крім того, американські технології могли б дати друге життя авіаційним боєприпасам радянського виробництва", – заявив Михайло Жирохов.

Ще одним напрямком співпраці між Україною та корпорацією Boeing є спільні космічні розробки. За деякими даними, ця тема стала чи не основною під час переговорів між Турчиновим і Прусінскі. Тут зацікавленість абсолютно обопільна.

"Американці посилено шукають заміну російським ракетним двигунам", – пояснив Михайло Жирохов.

Нагадаємо, раніше було опубліковано відео, про те, як авіація ЗСУ відпрацювала повітряний бій. В Івано-Франківській бригаді тактичної авіації відбулися польоти літаків-винищувачів МіГ-29, під час яких льотчики тренувалися знищувати противника у небі.