Робота над освітою: Академія ДТЕК провела другу стратегічну сесію

16 грудня 2017, 11:00
Підвищення якості навчання – основна мета експертів

В Академії ДТЕК пройшла друга стратегічна сесія, під час якої обговорювали пропозиції щодо підвищення якості освіти, а також трансформацію системи державного нагляду (контролю) у систему забезпечення якості освіти. І якщо в першій сесії брали участь тільки представники Держінспекції і фахівці Академії ДТЕК, то в цей раз, для виявлення проблем у сфері освіти і пошуку інструментів для їх вирішення, до них приєдналися учасники освітнього процесу: від представників шкіл та навчально-виховних комплексів до керівників вищих навчальних закладів з різних регіонів України.

Під час зустрічі присутні постаралися визначити основні принципи політики взаємодії між майбутньою Держслужбою якості освіти та навчальними закладами і знайти способи перспективного співробітництва
.

Навчальним закладам пояснили суть і правила реформ

У першому блоці виступила керівник департаменту по роботі із зовнішнім ринком Академії ДТЕК Тетяна Шерман : вона пояснила , навіщо системі освіти нова служба якості .

"Академія ДТЕК, яка системно працює над адаптацією освіти України, в цей раз виступає як посередник, не ангажований жодною зі сторін. Такий посередник допоможе досягти плідної взаємодії між навчальними закладами та контролюючими органами, посприявши створенню нових партнерських відносин між сторонами", - говорить Тетяна Шерман.

Реклама

За її словами , завдяки попередній зустрічі вже вдалося знайти відповіді на багато питань , що стосуються видозміни Держінспекції в службу якості . Але якщо тоді в питанні намагалася розібратися тільки одна сторона майбутнього тандему , то в процесі цього заходу важливо виявити бачення інших учасників процесу .

Далі слово взяв фасилітатор, керівник Інституту внутрішніх тренерів і експертів ДТЕК Олег Шаповалов. Він розповів про світові тренди і тенденції в сфері освіти, способи оцінки навчальних закладів і перспективні інструментарії, якими вже користуються в розвинутих країнах. Після цього учасники обговорили, які норми минулого послужили причиною нинішнього стану освіти, і описали успішне спільне майбутнє. Присутні експерти розуміли гостроту поставленої проблеми, тому активно намагалися порозумітися з ключових питань співпраці. А однією з найжвавіших стала тема, чого чекають навчальні заклади від майбутньої Державної служби якості освіти.

Реклама

Виступ. Кожен міг пояснити своє бачення способів оцінки

Ставили питання і будували макет майбутнього

Природно , багато питань , піднятих на сесії , виявилися не такими вже простими – адже піднімалися проблеми , які на даний момент існують в навчальних закладах і заважають будь-якомуреформаційному процесу. Зокрема , відсутність зв'язку " викладач – студент " , низька відповідальність дітей та батьків за отримання освіти , погане матеріальне забезпечення навчальних закладів , відтік перспективної молоді на навчання за кордон , протиріччя і невизначеність вимог роботодавців і т . д .

Крім того , питання у учасників викликало здійснення держнагляду і контролю у сфері освіти відповідно до закону , а також принцип , за яким буде проводитися консультативна допомога установам в питаннях якості освіти . Також серед блоків і протиріч , які можуть перешкодити досягти поставлених цілей , учасники відзначили наступні : неготовність до змін багатьох учасників освітнього процесу , недосконалість законодавства , відсутність належної кількості кваліфікованих кадрів та ін .

Окреслили учасники сесії і кілька першочергових завдань .

"Одне із завдань – впровадження інституційного аудиту як одного з інструментів зовнішньої системи забезпечення якості освіти. Його мета – оцінка якості освітньої діяльності навчального закладу та вироблення рекомендацій. Ефективність проведення інституційного аудиту буде залежати від розроблених критеріїв, правил і процедур оцінки якості освіти", – пояснює голова Державної інспекції навчальних закладів України Руслан Гурак.

Реклама

Мозковий штурм. Були підняті проблеми, що заважають реформам

Очікування шкіл і внз

Незважаючи на великий обсяг майбутньої роботи , учасники сесії все ж позначили кілька першочергових кроків , необхідних для подолання протиріч .

"По-перше, це формування нормативно-правової бази, зокрема підзаконних актів, які регулюватимуть роботу майбутньої служби якості освіти в проведенні інституційного аудиту навчальних закладів. За цим має слідувати невідкладне формування вимог і критеріїв для оцінки внутрішніх систем забезпечення якості освіти в навчальних закладах, - резюмували учасники обговорення. – Також необхідно сформувати вимоги і критерії до громадських професійних організацій, які проводитимуть незалежну громадську акредитацію навчальних закладів".

НЕБАЙДУЖІ ЕКСПЕРТИ. "Стратсесія видалася дуже активною. Це свідчить про небайдужість вітчизняних експертів до майбутнього освіти України. Ми побачили готовність брати участь у змінах, привносити в наші школи та університети нові прогресивні методики. Академія ДТЕК, зі свого боку, буде продовжувати сприяти цьому процесу у співпраці з новою Держслужбою якості освіти. Попереду у нас запланована низка спільних заходів і проектів, в яких ми розробимо чітку концепцію взаємного співробітництва учасників даного процесу", – зазначила Тетяна Шерман.