Тести і робота з порушниками: як психологи можуть вплинути на ситуацію з ДТП

15 листопада 2018, 11:59
Подібні ініціативи – не спроба ввести додатковий контроль, а лише вплинути на ситуацію з аварійністю

Фото: pixabay.com

В Україні потрібно проводити комплексну роботу психологів з усіма учасниками дорожнього руху, а особливо з тими, які потрапляли в дорожньо-транспортні події. Це стосується і постраждалих у ДТП, і їх винуватців і невинних водіїв. Але починати таку роботу, на його думку, важливо з моменту отримання майбутніми водіями прав на керування автомобілем. Про це в коментарі сайту "Сьогодні" розповів секретар Національної психологічної асоціації Олег Бурлачук.

Реклама

"Під час проходження медкомісії перед отриманням прав психолог зможе проводити скринінговий психологічний тест, який з високою ймовірністю зможе вказати на наявність відхилень. Це не буде діагнозом, але передумовою, щоб направити людину на більш глибоку діагностику", – вважає Бурлачук.

Крім того, як вважає фахівець, важливо працювати зі злісними порушниками ПДР.

"У світі існують коректувальні програми або програми превенції для роботи з водіями-порушниками. Наприклад, водій часто порушує – перевищує швидкість або проїжджає на заборонений сигнал світлофора. Якщо ці факти фіксує поліція, цей водій не просто платить штрафи за кожне порушення, а й збирає бали. Якщо він набирає певну кількість балів, у нього забирають права і його направляють на примусове медико-психологічне дослідження. В рамках цього дослідження він проходить програму корекції поведінки. Корекція складається з превентивних тренінгів, в рамках яких водій вчиться контролювати свою поведінку. В основному, це стосується тем агресії, зловживання алкоголем. Такі програми, частіше групові, існують давно, а в якості превентивних заходів щодо зниження рецидивів у водіїв активно використовуються в Європі останні 15 років, коли психологія транспорту (traffic psychology) виділилася в окремий галузевий напрям. І за цей час програми довели свою ефективність. Програми превенції в країнах ЄС допомагаю знижувати кількість повторних порушень на 40%", – підкреслив експерт.

На окрему увагу заслуговують так звані "професійні водії", які керують маршрутками, тролейбусами і автобусами. На думку фахівця, необхідно щоранку оцінювати не тільки фізичне самопочуття цих водіїв, а й їх психологічний стан.

"Це зона окремої уваги. Важливо стежити за станом таких водіїв щодня, адже вони відповідають не тільки за своє життя, а й за життя інших людей. При цьому потрібно відповідально ставиться до цього питання, а не проставляти печатки, випускаючи на маршрути всіх підряд. Добре було б, якби в кожній компанії, яка займається перевезеннями, психолог працював би спільно з лікарем і, крім загального медичного огляду, оцінював би психологічний стан водіїв. Важливо розуміти, що, в першу чергу, це було б вигідно самим перевізникам. Здорові і адекватні водії менше б створювали якісь НП і економили б власнику компанії гроші", – вважає Бурлачук.

Не варто забувати і людей, які пережили ДТП. Деякі з них вимагають психологічної допомоги після стресової ситуації.

Реклама

"Сьогодні в Україні існує Асоціація жертв ДТП. Є подібні організації і в світі. Але, з огляду на кількість аварій, які трапляються в нашій країні, і кількість людей, які в результаті ДТП травмуються або просто стають їх учасниками, непогано було б, щоб таких організацій було б більше, і вони співпрацювали з державою", – говорить Бурлачук.

При цьому, на думку фахівця, не варто відноситься до подібних пропозицій з комплексної роботи психологів з водіями на різних етапах як до додаткового контролю або до спроби ускладнити автомобілістам життя. Головне завдання таких ініціатив – не покарати всіх водіїв, а скорегувати поведінку відносно невеликої групи автомобілістів, які потенційно можуть скоїти основний відсоток ДТП. Поряд з іншими прогресивними заходами це допоможе домогтися бажаного зниження аварійності та смертності на українських дорогах.

Нагадаємо, поліція озвучила страшну статистику ДТП на українських дорогах. Так, з 1 січня по 1 жовтня 2018 року на автодорогах України сталося 108 070 аварій. У ДТП загинули 2 266 осіб, а 22 394 – отримали травми. При цьому найпоширенішими причинами аварій стали порушення правил маневрування та перевищення швидкості.

Раніше експерт Олеся Холопик розповіла в коментарі сайту "Сьогодні", чому важливо пристібатися ременем безпеки, перебуваючи в автомобілі.