Літаючий "каратель": що дасть Україні бразильський штурмовик Super Tucano

23 вересня 2019, 07:19

Ігор Ветров

Чи потрібні Україні бразильські літаки-штурмовики, схвалені американцями

Україна може почати закупівлі бразильського легкого турбогвинтового штурмовика Super Tucano, призначеного для "антипартизанської" діяльності. Передбачається, що машина повинна підвищити бойову міць української військової авіації, зокрема, доповнити ваш нестаток штурмових вертольотів. Чи так воно буде – з'ясовували "Сьогодні".

Бразильський "партизан"

Реклама

EMB-314 Super Tucano – легкий турбогвинтовий штурмовик, що випускається бразильською компанією Embraer. Перший політ Super Tucano зробив 1999 року, а експлуатуватися почав з 2003 року. Машина застосовувалася для боротьби з партизанами в Колумбії, а також з афганськими талібами.

Існує як одномісна (А-29А), так і двомісна (А-29В) версія штурмовика. Цей літак здатний розвивати швидкість до 590 км/год і підніматися на висоту понад 10 км. Його озброєнням є два 12,7-мм кулемета і 20-мм авіаційна гармата. Також Super Tucano може оснащуватися керованими ракетами "повітря-повітря", блоками 70-мм некерованих реактивних снарядів, а також вільно падаючими і коректованими бомбами.

Як пояснив керівник Центру антикризових ініціатив, експерт в області ОПК Максим Глущенко, цей штурмовик здатний літати вночі і вважається одним з найкращих в своєму класі.

"2015 року відоме американське аналітичне видання National Interest включило Super Tucano до рейтингу "5 найсмертоносніших штурмовиків", – повідомив Глущенко.

За його словами, 2012 року американці вибрали Super Tucano як літак для льотної підготовки, розвідки і авіаційної підтримки наземних військ.

Український інтерес

В середині серпня з'явилося повідомлення Командування Повітряних сил ЗСУ, в якому вказувалося, що командувач Повітряними силами, генерал-полковник Сергій Дроздов, разом з групою офіцерів перебуває в Бразилії, де проводить зустрічі, присвячені розвитку співробітництва між повітряними силами обох держав.

"Відбуваються зустрічі з керівництвом Повітряних сил Бразилії, ознайомлення з бойовими можливостями авіації цієї країни, а також з системою підготовки пілотів і льотно-технічного складу", – скупо зазначалося в повідомленні. Будь-які подробиці при цьому не розкривалися.

Історію "розкрутили" бразильські ЗМІ. Так, наприклад, бразильське видання infodefensa.com повідомило про те, що Сергій Дроздов здійснив політ на Super Tucano. "Українська група також була присутня в Сан-Паулу на зустрічі з керівниками Embraer Defense & Security, де обговорювалася можливість придбання А-29, EMB-314 Super Tucano", – вказується у виданні.

За даними infodefensa.com, поставки штурмовика до України здійснюватимуться в рамках програми LAS з можливістю "інтеграції української інтелектуальної зброї". Ця опція дозволить українським виробникам стати постачальниками зброї для країн, де Super Tucano вже експлуатується. Крім Бразилії, це ще десяток держав, включаючи Ліван, Афганістан, Чилі, Еквадор, Індонезію, Колумбію і Гондурас. Велике замовлення на 20 літаків розмістили США.

До речі, програма LAS (Light Air Support) – це американська урядова програма, що діє з 2012 року. В рамках цієї програми Super Tucano вже надійшов у розпорядження урядів Лівану і Афганістану. Як пояснив військовий експерт Михайло Жирохов, за умовами програми літаки збираються на території США і поставляються дружнім країнам в кредит з розстрочкою на кілька років.

Такий "переліт через Америку" істотно збільшує вартість машини. За словами Михайла Жирохова, якщо Super Tucano бразильської збірки коштує близько 14 млн доларів за одиницю, то в разі участі в LAS – вже 18 млн доларів, включаючи вартість запчастин і послуг з гарантійного обслуговування літаків.

Чи потрібен нам такий літак

Офіційного підтвердження української сторони про те, що ми дійсно хочемо купити Super Tucano, наразі не було. Однак бразильське видання infodefensa.com подає думку українських військових, які вважають, що Super Tucano є "доступним варіантом, здатним збільшити бойову міць" Повітряних сил.

У свою чергу, Михайло Жирохов вважає, що Super Tucano згодиться як заміна бойових вертольотів. "Бразилець" здатний злітати з будь-яких аеродромів, включаючи навіть "ґрунтові", і взагалі є хорошим рішенням для країн з дуже обмеженими фінансовими можливостями. Адже цей літак значно дешевше сучасних ударних вертольотів. Одна одиниця американського гелікоптера АН64 Apache могла б "влетіти" українським платникам податків в 50-60 млн доларів.

Як зазначив Максим Глущенко, розгляд варіанту з придбанням Super Tucano чимось нагадує українську концепцію "москітного флоту":

"Це коли через неможливість, передусім фінансову, реалізувати великі і дорогі проекти, ми закриваємо пролом, зосереджуючи зусилля на якихось "щадних" варіантах".

Реклама

Експерт зазначає, що Super Tucano – цілком підходяща модель для локального використання на сході країни і для навчання пілотів. "При цьому існує одне серйозне "але"... Ми знаємо, що на неконтрольованій території Донбасу були зафіксовані зразки найсучасніших російських систем ППО (засвітився навіть зенітний ракетний комплекс "Тор"). Саме з цієї причини застосування легкого штурмовика тут може бути досить проблематичним", – говорить Глущенко.

Михайло Жирохов називає ще один мінус. Він нагадує, що західні стандарти несумісні з радянськими, а це означає, що доведеться ще попрацювати для того, щоб "подружити" Super Tucano з наявними у нас зразками авіаційного озброєння.

Бразильці також усвідомлюють, що їх штурмовику доведеться туго в Україні. Як зазначає infodefensa.com, на Донбасі Super Tucano працюватиме "в неймовірному контексті" для своєї конструкції. До речі, українська штурмова авіація, представлена ​​радянським реактивним літаком Су-25 (швидкіснішим і краще озброєним, ніж Super Tucano), зазнала втрат від зенітного вогню бойовиків 2014 року. Існує інформація як мінімум про шість збитих "Грачів".
Бразильські ЗМІ зазначають, що для ефективнішої роботи на європейському театрі військових дій Super Tucano повинен бути оснащений устаткуванням радіолокації і системами попередження про наближення ракети.

Водночас, на думку Максима Глущенка, бойове використання на Донбасі Super Tucano в нинішній ситуації неможливо.

"Якщо ж подібні літаки нам потрібні більше для авіарозвідки, з можливим нанесенням точкових ударів, тобто куди дешевші і практичніші засоби – безпілотники. Їх застосування хоча б дозволить обійтися без втрат особового складу. Тим більше що днями "Укроборонпром" анонсував виробництво ударного безпілотника Akinci, який виробляти спільне підприємство, створене нашим "Укрспецекспортом" і турецьким Baykar Defence", – нагадав Глущенко.

Як повідомляли новини "Сьогодні", в Україні модернізували бойові винищувачі МіГ-29. Тепер наші льотчики зможуть виявляти повітряні цілі на ще більшій відстані.

Також ми писали, що 2018 року армія серйозно посилилася літаками. Минулого року ВСУ отримали сім відремонтованих або модернізованих МіГів, серед яких були і МіГ-29МУ1, і МіГ-29УБ. Крім літаків цього класу, військові отримали ще й відремонтовані або модернізовані винищувачі Су-27 в кількості п'ять одиниць, один Су-27УБ, 3 Су-25М1, один Су-24МР, 4 L-39/M1, а так само два Ан-26 і один Іл-76МД.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти